E-posta pazarlama son yedi yıldır aktif olarak kullandığım, oldukça faydasını gördüğüm bir yöntem. Bu makalede, sizler için faydalı olacağını düşündüğüm e-posta pazarlama deneyimlerimi ve önerilerimi paylaşacağım. Eminim, yararlı olacaktır.

Öncelikle: E-posta pazarlama nedir? Neden önemlidir?

E-posta pazarlama; (İngilizce, E-Mail Marketing olarak kullanılıyor.) potansiyel, mevcut ve eski müşterilerimize veya hedeflediğimiz bir kitleye ulaşmak için kullanabileceğimiz etkili bir yöntem.

E-posta pazarlama ile yüz binlerce kişiye özelleştirilmiş e-postalar atabilir, bunların detaylı raporlarını alabilirsiniz. A/B testleri yapabilir, listeler oluşturarak kitlenize ilgi alanlarına göre farklı içerik ve şablonlar ile ulaşabilirsiniz.

Hedef kitlenize e-posta ile ulaşmak alternatif yöntemlere göre birçok fayda sunmaktadır. Oberlo uzmanları “Email Marketing Strategy for Beginners in 2019″ başlıklı çalışmalarında, e-postanın hala en önemli pazarlama mecralarından birisi olduğunu sayılarla ortaya koyuyor.

Söz konusu çalışmada, ABD’de yaşayanların %60’ı aktif olarak Facebook, %35’i Instagram kullanırlarken, ülkede e-posta kullananların oranının %90 olduğu belirtiliyor. Bu insanların %40’ı günde 1 ila 3 kez e-postalarını kontrol ettiklerini belirtiyorlar. Bu çok büyük bir oran ve Türkiye’de de durum farklı değil.

Dijital pazarlama alanında yaptığı çalışmalarla tanıdığımız Neil Patel da e-posta pazarlamanın hala önemimi koruduğunu söylüyor. Patel, “E-posta pazarlama hala çalışan bir yöntem mi?” sorunu şu şekilde yanıtlıyor: Hala çalışıyorlar, evet, çünkü insanlar hala e-posta okuyorlar. 

Mailchimp‘in aktardığına göre, e-posta pazarlama için ayıracağınız 1 dolarlık bütçenin size geri dönüşü 38 dolar olabilmektedir. 1 verip, 38 almak ilk bakışta gerçekçi görünmüyor olabilir. Ancak bunun gerçekçi bir oran olduğuna Medya Akademi‘de ve danışmanlık verdiğimiz şirketlerin operasyonlarını yönetirken pek çok kez şahit oldum.

İlk aşama: Verilerin elde edilmesi

Elektronik posta kanalıyla pazarlama yapmaya karar verdiniz diyelim. Peki, bunu nasıl yapacaksınız?

E-mail marketing için öncelikle hedeflediğimiz kitleye ulaşabileceğimiz e-mail adreslerini edinmemiz gerekiyor. Bu nedenle ilk aşamada veri toplamalıyız.

Veri toplamalıyız, ama nasıl?

Veri toplama aşaması, e-mail marketing sürecinin ilk ve en zor aşaması. Bu zorluğun temelde iki nedeni var:

  • Birincisi on binlerce insanın e-mail adreslerini derlemek zaten başı başına zor. İnsanların aktif olarak kullandıkları e-mail adreslerini, onların rızalarını da alarak derlemek oldukça zorlu bir süreç.
  • İkinci zorluk ise bu verileri elde ederken “Kişisel Verilerin Koruması Kanunu“na azami düzeyde hassasiyet göstermek, dikkatli olmak durumundayız. Evet, artık Türkiye’de de kişisel verileri edinirken ve korurken uymamız gereken kanun, kural ve şartlar var. Eğer rızası olamayan birisinin e-mail adresine toplu mail atarsanız, ciddi para ve hatta hapis cezası almanız muhtemel. (İlgili kanuna yukarıda link verdim, incelemenizi öneririm.)

Peki, biz Medya Akademi’de verileri nasıl topluyoruz?

Medya Akademi, yaklaşık 7 bin kişilik bir e-posta listesine sahip. Söz konusu listeyi oluştururken temelde 3 kaynağımız oldu. Bunları size fikir vermesi açısından paylaşmak istiyorum.

  1. E-Bülten Aboneliği: Medya Akademi’de son 5 yıldır e-bülten gönderimi yapıyoruz. Medya, iletişim ve pazarlama alanında yaşanan gelişmeleri derliyor ve haftalık olarak üyelerimize, ücretsiz şekilde sunuyoruz. Haftalık e-bülten aboneliğine üyeliğin ücretsiz olması, bu kanalla pek çok e-mail derlememizi sağladı. (Siz de üye olmak isterseniz, sizi buraya alalım.)
  2. Web Sitemizdeki Formlar: Medya Akademi’nin web sitesi ve blogunda, abonelik formları buluyor. Sayfanın sağ alt köşesinde görebileceğiniz formlar üzerinden de ciddi sayıda başvuru alıyoruz. Sizin de sitenize benzer formlar entegre etmenizi öneririm.
  3. Facebook ve Instagram Reklamları: Şirketimizin mail listesinin büyük bölümünü Facebook ve Instagram reklamları ile oluşturduk. Bu aşamada özellikle Facebook Business Manager‘daki “Potansiyel Müşteri Reklamları” ile ciddi sayılarda e-mail ve telefon numarası derledik. Telefon ve mail başına yaklaşık 2 TL’lik bir bütçe ile bunu başardık. İşin iyi tarafı derlediğimiz mailler büyük oranda potansiyel müşterilerimize aitti.

İkinci aşama: Profesyonel bir toplu mail servisi seçmek

Hedef kitlenize ulaşabileceğiniz e-posta adreslerini listeledikten sonra yapmanız gereken, profesyonel bir toplu mail sistemi ile çalışmak. Profesyonel bir toplu mail servisi seçmelisiniz. Bu bir tercih değil, zorunluluk. Çünkü binlerce kişiye Gmail veya Yandex Mail ile tek tek mail atamazsınız mümkün değil.

Profesyonel bir toplu mail servisi, sizlere on binlerce kişiye toplu mail atma, bu maillerin içerikleri geliştirme ve raporlama hizmetleri sunar. Ayrıca bu servislerin pek çoğunda otomasyon hizmetleri de sunulur. (Otomasyon, özellikle e-ticaret ve pazarlama alanlarında iş yükünüzü büyük oranda azaltacaktır.)

Toplu e-posta gönderimi yaparken çalışmanızı önerebileceğim iki uluslararası servis var. Bunlar Mailchimp ve Mailerlite. Öncelikli önerim Mailchimp.

Mailchimp

Mailchimp‘i 2013’ten bugüne profesyonel amaçlarla, aktif olarak kullanıyorum. O dönemde Al Jazeera Türk için haftalık haber bültenleri hazırlıyorduk ve iyi geri dönüşler almıştık. Sonrasında pek çok yayın kuruluşu ve şirket için Mailchimp ile çalışmaya devam ettim. Bugün Medya Akademi ve Catering Türkiye için de genel olarak Mailchimp kullanıyoruz.

Mailchimp, size listelerini kolay bir şekilde entegre etme, eşsiz ve mükemmel mailler tasarlama ve bunları spama düşmeden binlerce kişiye ulaştırma potansiyeli sunuyor. Bununla da sınırlı kalmayarak tüm bu süreçleri sizler için mükemmel bir şekilde raporluyor. Ayrıca otomasyon hizmetleri de oldukça başarılı.

Mailchimp, listeniz 2000 kişiye erişene kadar ücretsiz hizmet sunuyor. Bu nedenle özellikle start-up ve küçük işletmeler için cazip. Bu sayıyı geçtikten sonra, farklı ödeme seçenekleriyle hizmet almaya devam edebiliyorsunuz. Biz Medya Akademi’de 50 dolarlık paketi kullanıyoruz ve listemizdeki 7 bin kişiye düzenli mailler gönderebiliyoruz.

Mailchimp’i önerir miyim?

Evet.

Mailchimp’ten memnun muyuz?

Kur far farkı bu kadar yüksek olmasa daha da memnun olacağız. 50 dolar, şu an itibariyle aylık 268 TL (Şirketler için +KDV) maliyet oluşturuyor.

MailerLite

Mailchimp’e alternatif bir toplu mail sistemi ise MailerLite. Kısa bir süre kullandığım MailerLite, Mailchimp’e benzer bir yapıda. MailerLite ile de listelerini kolay bir şekilde entegre etme, eşsiz ve mükemmel mailler tasarlama ve bunları spama düşmeden binlerce kişiye ulaştırma şansınız var. Mailchimp gibi MailerLite da tüm bu süreçleri sizler için raporluyor.

MailerLite’ın bir iyi yanı daha ekonomik olması. Örneğin 2.000’den büyük bir listeniz varsa, bunun için Mailchimp’e 50 dolar vermeniz gerekirken, MailerLite şu anda bunun için 30 dolar istiyor. 20 dolarlık fark, aynı hizmet için az bir fark değil.

Medya Akademi Blog için röportaj yaptığımız, “HK Kitap Bülteni“nin yayıncısı Harun Kaban, MalilerLite kullandıklarını ve bundan memnun olduğunu belirtmişti. Röportajı okumadıysanız, okumanızı öneririm.

Diğer toplu mail servisleri

Mailchimp ve MailerLite dışında bu işi yapan servislerin sayısı da oldukça fazla. Bunlardan bir bölümünü şu şekilde sıralayabiliriz: Mailjet, GetResponse, AWeber, ConvertKit, SendinBlue…

Türkiye’de de bu hizmeti veren şirketler var. Bu şirketleri de alternatif olarak düşünebilirsiniz.

Üçüncü aşama: En uygun içerik ve tasarımı oluşturmak

Bir dostuma mail atarken bile hassas davranıyorum. Hata olmamasına, yanlış anlaşılmalara fırsat vermemeye çalışıyorum. Binlerce kişiye mail atarkense çok daha hassas davranıyorum. Çünkü binlerce kişiye toplu mail atarken, attığınız mailin içerik ve tasarımı en iyi şekilde olmalı.

En uygun içerikler

Mail listesi içerisinde yer alan kişilere en uygun içerikleri sunmalısınız. Bu noktada birçok içerik çeşidi var. Bu içerik çeşitleri arasında, “Hoş geldiniz maili”, “Haftalık haber bülteni”, “Haftalık kampanya bülteni” akla gelenler arasında.
Bu mailler arasında en önemli olanlardan birisi listenize dahil olan kişiye atacağınız hoş geldiniz maili olabilir. Sosyal medya hesaplarınızda veya web sitenizde listenize kayıt formunu dolduran herkese otomatik olarak gönderilecek bir hoşgeldiniz e-postası ayarlayabilirsiniz.
Hoş geldiniz e-postasını önemsiyorum çünkü istatistiklere göre ortalama bir mail kampanyasının açılma oranı %21 iken, hoşgeldiniz maillerinin açılma oranı %81. Bu, markanızı ve mesajınızı kitlenize doğrudan paylaşma şansınız. Çok iyi bir hoş geldiniz mesajı oluşturmalısınız.
Email Marketing Strategy for Beginners in 2019″ başlıklı çalışmaya göre, markaların %65’i konu kısmında emoji kullanımının daha yüksek bir açılma oranı sağladığını belirtiyor. Ayrıca işletmelerin %7’sinden azı şu anda bunu yapıyor. Yani bu konuda büyük bir açık var ve bunu mutlaka kullanmalısınız!

En şık tasarımlar

Toplu mail gönderimi yaparken içeriği siz oluşturmak durumundasınız. Ancak tasarım konusunda yalnız değilsiniz. Profesyonel toplu mail servislerinin oldukça başarılı hazır temaları ve düzenleme panelleri var. Bu temalardan birisini seçerek, kurumsal kimliğinize uygun olarak düzenleyebilirsiniz.

Spama düşmemek için ne yapılmalı?

Toplu mail atarken içerik ve tasarım konusunda teoride özgürsünüz. Dilediğiniz kadar yazı, bağlantı, resim ve video ekleme şansınız var. Ki ben bu şanslarımı sınırları zorlayacak kadar kullanıyorum. Ancak bir toplu mailde ne kadar fazla resim ve video yer alırsa, içerik ne kadar dolu olursa açılma olasılığı o kadar azalıyor. Bunun sebebi de çoğu zaman dosya boyutu büyük maillerin spama daha fazlası düşmesi oluyor.

Peki, spama düşmemek için nasıl bir içerik ve tasarıma ihtiyaç var? Neil Patel, bu konuda şunları söylüyor: “Gelen Kutusu’na ulaşmak o kadar da zor değil. Listenizi silin, çok fazla bağlantı koymayın, resim ve video eklemeyin ve onları sadece gerçekten isteyen insanlara gönderin.

Dördüncü aşama: Raporlama

Toplu mail hizmeti sunan yazılımlar, aynı zamanda detaylı raporlar da oluşturmaktadır. Bu raporları düzenli olarak izlemeli ve doğru çıkarımlar yapmalısınız.

Mailchimp gönderdiğiniz bir toplu maili kimlerin açtığını, isim isim göstermektedir. Bununla da sınırlı kalmayarak mail içerisindeki linklere kimlerin tıkladığını, hangi içeriğinizin daha fazla ilgi çektiğini sizlerle paylaşmaktadır. Bu verileri değerlendirerek, daha iyi mail içerikleri ve tasarımları oluşturabilirsiniz.

 

Okan Yüksel

Medya Akademi kurucusu Okan Yüksel; Uludağ Üniversitesi'nde Uluslararası İlişkiler, Anadolu Üniversitesi'nde Medya ve İletişim öğrenimi gördü.

Dijital pazarlama ve sosyal medya alanlarında birçok ödülün sahibi olan Okan Yüksel, ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının sosyal medya ekiplerinde yer aldı. Birçok ulusal ve uluslararası medya kuruluşunun sosyal medya hesaplarının kuruluşunu, yönetimini koordine etti.

Al Jazeera, Anadolu Ajansı gibi medya kuruluşlarının yanı sıra T.C. Başbakanlık ve Millî Savunma Bakanlığı gibi kurumlarda sosyal medya danışmanı ve sorumlusu olarak görev aldı.

Okan Yüksel’in Türkiye'deki pek çok üniversitede ders kitabı olarak okutulan “İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı” ile “YouTube ve Video Blog Rehberi” adlı kitapları bulunmaktadır.

Okan Yüksel, halen "Türkiye'nin yeni medya okulu" Medya Akademi'nin koordinatörlüğünü sürdürmektedir. Medya Akademi, 2015'ten bugüne dijital pazarlama ve sosyal medya alanında Türkiye'nin öncü eğitim ve danışmanlık şirketleri arasında yer almaktadır.

Okan Yüksel, Medya Akademi'nin yanı sıra İstanbul Okan Üniversitesi'nde Yeni Medya, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümlerinde ders vermektedir.

https://www.okanyuksel.com

Yorumunuz:

X
Canlı Görüşme Başlat
Merhaba, size nasıl yardımcı olabiliriz?
Merhaba, size nasıl yardımcı olabiliriz?
Powered by
%d blogcu bunu beğendi: