fbpx

A/B Testi Nedir ve Dijital Pazarlamada Nasıl Kullanılır?

Dijital pazarlama ve özellikle reklam söz konusu olduğunda a/b testi yapmak, bu testlerin sonucuna göre stratejilerimizi ve reklamlarımızı revize etmek gerekmektedir. Böylelikle dijital pazarlama çalışmalarımızdan ve reklamlarımızdan daha iyi geri dönüşler almak, yartırımlarımızdan daha yüksek getiri elde etmek mümkün olacaktır. Peki, a/b testi nedir ve dijital pazarlamada nasıl kullanılır?

A/B testi nedir?

Medya Akademi tarafından ücretsiz olarak yayınlanan “Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Sözlüğü“ne göre a/b testi, “Bir kontrol grubu ile en az 2 varyasyonun organik olarak test edilmesidir“.

Herhangi bir amaçla a/b testi yapılırken; birden fazla değişkenden yalnızca biri değiştirilir ve eşit şartlar altında hangi varyantın daha iyi bir performans sergilediği izlenir. Burada; a/b testi yaparken dikkat edilmesi gereken nokta, A ve B olarak adlandırdığımız iki varyantın (örneğin reklam görselleri veya iki farklı hedef kitle) test ederken, diğer değişkenleri mümkün olduğu kadar sabit tutmaktır. Yani bir reklam görselini test edecekseniz yapmanız gerken aynı hedef kitleye, aynı gün ve saatlerde, aynı bütçe ile reklama çıkmak ve sadece test edilecek görsellerde farklılığa gitmektir. Aksi halde a/b testinizden doğru sonuç almanız mümkün olmayacaktır.

Dünyanın en fazla kullanılan iki sosyal medya reklam mecralarasından birisi olan Facebook Business‘ta (diğeri Google Ads) testleri kolaylıkla yapabilirsiniz. Instagram ve Facebook reklamlarını profesyonel olarak yönetebileceğimiz bu platformda a/b testlerini otomatik olarak yapabileceğiniz gibi, kendiniz de manuel olarak testler yapabilirsiniz. Aynı şekilde Google Ads de benzer testleri yapmanıza olanak sağlayan bir reklam mecrasıdır.

A/b testleri pek çok alanda olduğu gibi dijital pazarlama alanında da yoğun olarak kullanılmaktadır. Reklamların yanı sıra sosyal medya gönderilerinde, e-posta pazarlamada da yoğun olarak testler yapılmalıdır.

A/B testi dijital pazarlamada nasıl kullanılır?

Profesyonel hayatımda a/b testlerini ilk olarak e-posta pazarlama yaparken kullandım. Henüz üniversitede öğrenci iken açtığım kişisel blogumun bir e-posta bülteni vardı. Bu bültene üye olan yaklaşık 600 üyeye Mailchimp üzerinden toplu gönderim yapıyordum. Mailchimp mükemmel bir sisteme sahipti (hâlâ da öyle!) ve bana kitleme farklı e-posta başlıkları (e-posta konu, subject bölümü) ile gönderim yapıp, böylelikle bir a/b testi oluşturmamı. Ben de iki farklı e-bülten konu metni oluşturarak kitleme gönderdim…

Raporları incelerken gördüm ki gönderdiğim e-postaların “konu” kısımları; e-postaların açılma ve okunma oranlarını ciddi şekilde değiştiriyordu. Bu raporu gördüğümde oldukça etkilendim ve yıllardır projelerimde test yoğunluklu çalışıyorum. (Bu arada dijital pazarlamada toplu e-posta gönderimi günümüzde de olukça etkili bir yöntem. Medya Akademi’de bu konu hakkında daha önce yazmıştım. Okumak isterseniz: E-posta pazarlama nedir?)

A/b testleri sadece toplu e-posta gönderimde değil, dijital pazarlamanın hemen her alanında kullanılıyor. Son yıllarda yoğun reklam yatırımları yapılan bir alan olduğu için özellikle reklamcılıkta a/b testleri hayati bir boyut kazanmış durumda. Test yapılmayan kampanyalar benim için çöpe atılan para demek. Bu noktada a/b testlerini çok iyi yapmalı ve stratejilerinizi bu testlere göre geliştirmeniz gerekiyor.



Bir yorum yazın