fbpx
10. Yıl (2013 - 2024)
Medya Akademi, Ankara Ofisi
ODTÜ Teknokent

Arama Motoru Pazarlaması SEM’in Püf Noktaları

Search Engine Marketing“in kısaltması olan “SEM“, Türkçe Arama Motoru Pazarlaması, olarak çevrilebilir. SEM (Search Engine Marketing), arama motoru pazarlaması anlamına gelir. Bu, bir web sitesinin veya işletmenin çevrimiçi görünürlüğünü artırmak ve hedeflenen kitleye ulaşmak için arama motorlarını kullanma stratejisidir.

SEM, organik arama sonuçları (Search Engine Optimization – SEO) ve ücretli arama ağı reklamları (PPC) olmak üzere iki ana bileşenden oluşur.

SEM ve SEO

Kelime araması sonrasında karşımıza çıkan arama motoru sonuç sayfasında çok sayıda seçenekle karşılaşırız. Sayfanın ana bölümünde gördüğümüz bağlantılara “organik sonuçlar” denir. Organik sonuçlar tamamen ücretsizdir ve ücret ödeyerek organik sonuçlarda görünemezsiniz. (Organik sonuçlarda başarılı olmak için SEO çalışması yapmanız gerekir. SEO çalışmalarıyla ilgili “Uzun Vadeli Mükemmel Bir Yatırım: SEO” başlıklı makalemizi incelemenizi öneririz.)

SEM, özellike  arama ağı reklamları için en çok kullanılan arama motoru Google tercih edilmektedir. (Google reklam servisine ads.google.com adresinden erişebilirsiniz.) Google’ın arama ağı reklamları açık artırma sistemine dayalıdır. Reklamların sayfa üzerinde görüntülenebileceği alanlar, arama motorları tarafından sınırlandırılır. Reklam verenler, bu alanlar için düzenlenen açık artırmada yarışır. Açık artırmayı kazanan reklamlar, sonuç sayfasının genellikle üst kısmında görünür.

Reklam veren yalnızca reklamın tıklanması durumunda ücret öder. Buna “tıklama başına ödeme reklamcılığı” denir. Bu noktada “tıklama başına maliyet” önem kazanır.

Her Zaman Parayı Veren Düdüğü Çalmıyor

Arama motoru pazarlamasında oluşan açık artırmada teklif verilir. Verilen teklif dışında reklamınızın alaka düzeyi büyük önem taşır. Arama motorlarında reklamınızın aranan şeyle ne kadar alakalı olduğu 1 ile 10 arasında bir değerle gösterilir. Bu değer ‘kalite puanı’ olarak adlandırılır.

Rekabet halindeki iki işletmenin teklif fiyatı eşit olduğunda kalite puanı yüksek olan işletme, arama sonuçları sayfasında daha yukarıda yer alacaktır.

Kampanyalarınızı sürekli gözden geçirmelisiniz ki alaka düzeyiniz reklamınıza yakın olsun. Şunu unutmamak gerekir, Nasreddin Hoca “parayı veren düdüğü çalar” der ama, arama motorları pazarlamasında “parayı veren düdüğü çalmaz.” En yüksek fiyatlı reklam her zaman en iyi reklam değildir.

Açık Artırmada En Yüksek Teklif Değil, En Alakalı Reklam Kazanır

Arama Motoru Pazarlaması çalışmaları yaparken, arama ağı reklamcılığında açık artırmada en yüksek teklifi veren değil, en alakalı reklam veren açık artırmayı kazanır. Kalite puanınız ve alaka düzeyiniz ne kadar yüksek olursa rekabet gücünüz o kadar yüksek olur. Alaka düzeyiniz çok düşük olursa arama motorları reklamlarınızı hiç görüntülemeyebilir.

Reklamlarınız potansiyel müşterilerinizin aradığı kelimelerle her zaman eşleşmeli. Böyle olursa alaka düzeyiniz yüksek olur. SEM’de, reklamlarınız tıklandığında ücret ödersiniz.

Anahtar kelimenizi iyi kılan 3 faktör vardır ve bu faktörler dengeli olmak zorundadır. ‘alaka düzeyi, trafik potansiyeli, rekabet faktörleri.’ Anahtar kelime tek kelimeden oluşabileceği gibi kelime öbeğinden de oluşabilir. Reklam tıklamalarınızın değerini ölçmek anahtar kelimelerin iyi olup olmadığını anlamanıza yardımcı olur.

Potansiyel müşterilerinizin arama motorlarında aradığı kelimeleri yakından takip edin. Müşterilerinizin aradığı o anahtar kelimeler sizin reklamınızın alaka düzeyini belirleyecektir. Müşterilerinizin ihtiyaçları doğrultusunda sizin işletmenize ulaşması için kampanyalarınızı belirleyin ve sürekli gözden geçirin. Dijitalde püf noktalarını iyi kavrarsanız çok düşük rakamlara arama motorlarında çok yukarılarda çıkabilir, çok sayıda müşteriye ulaşabilirsiniz.