- 23/03/2020
- Yayınlayan: Aslı Gökdemir
- Kategori: Sosyal Medya
Sosyal medya tarihinde Facebook’un kuruluşu oldukça önemli bir olay olarak yer aldı. Zamanla sosyal medyanın “amiral gemisi” haline gelen Facebook, 4 Şubat 2004’te, Harvard Üniversitesi’nde öğrenim gören Mark Zuckerberg tarafından kuruldu.
Facebook’un temel işleyişi bugünkünden çok farklı olmasa da kapsamı oldukça dardı. Zuckerberg, sitesini sadece Harvard Üniversitesi öğrencileri için kurmuştu. Yani Facebook’a (O zamanki adıyla The Facebook’a) sadece Harvard öğrencileri üye olabiliyorlardı.
Zuckerberg, Facebook’un kuruluşu sonrasında Harvard’ta hızla popüler olduğunu gördü ve bunu kampüsün dışında taşımaya karar verdi. Projesinin daha fazla kişiye ulaşabilmesini sağlamak için hedef kitlesine diğer üniversiteleri de dahil etti. Kısa süre sonra Boston civarındaki diğer üniversiteleri de içine alan Facebook, iki ay içerisinde Ivy Ligi (İngilizce Ivy League, ABD’nin kuzeydoğusundaki sekiz elit vakıf üniversitesinin oluşturduğu bir birliktir. İlk olarak bir spor ligi olarak kurulmuştur, ancak zamanla daha geniş bir anlama kavuşmuştur.) okullarının tamamını kapsadı. Facebook’un ağına kayıt olanlar o kadar hızla arttı ki sadece bir yıl içerisinde ABD’deki tüm üniversiteler Facebook’a dahil oldu.
Amerikan üniversitelerini adeta kasıp kavuran Facebook’un kampüslerden dışarı taşması da fazla uzun sürmedi. Bir yılın ardından Facebook ağının içine liseler ve bazı büyük şirketler de dahil oldu.
Facebook, kullanıcı sayısındaki asıl kırılma 11 Eylül 2006’da yaşandı. Öncesinde üniversite, lise ve kurumsal şirketlerin mail adresleri ile üye olunabilen Facebook, 11 Eylül 2006’dan itibaren herkesin üye olabileceği bir formata kavuştu.
Facebook 2004’te, “insanlara topluluk oluşturma ve dünyayı bir araya getirme gücü verme” misyonuyla kuruldu. Bugün itibariyle Facebook bu misyonu büyük ölçüde gerçekleştirmiş durumda. Facebook’un sahip olduğu Instagram, WhatsApp ve FB Messenger 2 milyar insan tarafından kullanılıyor.
Türkiye’de Facebook Kullanım Alışkanlıkları
Facebook; YouTube ve Instagram’dan sonra Türkiye’nin en popüler 3. sosyal mecrası olarak dikkat çekmektedir.
Türkiye’deki aktif internet kullanıcılarının %82’si Facebook’ta var olduklarını belirtmişlerdir. Facebook Business Manager’dan elde edilen verilere göre, Facebook’un Türkiye’deki aktif kullanıcı sayısı 43 milyon kişidir. Bu kişilerin %36’sı kadın, %64’ü erkektir.
Türkiye’de popülerlik olarak güç kaybetse de dünya geneline bakıldığında Facebook hala dünyanın en popüler sosyal mecrasıdır. Bu nedenle uluslararası dijital pazarlama kampanyalarında Facebook asla gözardı edilmemesi gereken bir mecradır.