fbpx

Dijital pazarlama uzmanları ve haberciler için Twitter oldukça önemli bir mecra. Bu mecrada detaylı arama yöntemlerini kullanarak oldukça avantaj sağlayabilirsiniz. Twitter’da özel arama formülleri geliştirebilir, yere ve zamana göre arama yapabilirsiniz.

Gelişmiş arama ile, aşağıdaki alanların herhangi bir kombinasyonunu kullanarak arama sonuçlarınızı iyileştirebilirsiniz:

Kelimeler

  • Tüm kelimeleri herhangi bir pozisyonda içeren Tweetler (“Twitter” ve “arama”)  
  • Tam ifadeyi içeren Tweetler (“Twitter araması”)
  • Kelimelerden herhangi birini içeren Tweetler (“Twitter” veya “arama”)
  • Belirli kelimeleri içermeyen Tweetler (“Twitter” gösterilir, ancak “arama” gösterilmez)
  • Belirli bir etiket içeren Tweetler (#Twitter)
  • Belirli bir dildeki Tweetler (İngilizce yazılmış)

Kişiler

  • Belirli bir hesaptan gönderilen Tweetler (“@TwitterComms” tarafından Tweetlenen)
  • Belirli bir hesaba yanıt olarak gönderilen Tweetler (“@TwitterComms”a yanıt olarak)
  • Belirli bir hesaptan bahseden Tweetler (“@TwitterComms” içeren Tweet)

TWITTER’DA YERE GÖRE ARAMA YAPMA

Sosyal medya ve özellikle de Twitter artık gazeteciler için önemli bir haber kaynağı halini aldı. Bu nedenle Medya Akademi’deki bu makalede Twitter’ın nasıl haber kaynağı olarak kullanılabileceği üzerinde duracağız. İlk olarak Twitter’da “yere göre arama” nasıl yapılır, bunu örneklerle açıklamaya çalışacağız.

Yere göre arama nedir?

Twitter’da yere göre yani lokasyon bazlı arama özünde atlan tweetleri belirli bir bölgeye göre filtreleme işlemidir. Yani Twitter’da arama yaparken sadece Adana’dan veya başka bir ilden atılan tweetleri görmenizi sağlar. Hatta arama yapacağımız lokasyonu ilçe, mahalle seviyesine kadar daraltabilirsiniz.

Örnekler Türkiye’den olsa da yere göre arama işlemini pek tabii Türkiye dışındaki ülkeler için de verimli bir şekilde kullanabilirsiniz.

Twitter’da yere göre arama ne işe yarar?

Twitter’da yere göre arama işlemi bir gazeteci (veya herhangi bir kullanıcı) için iki önemli işe yarar. Bunlardan birisi habere ulaşma, ikincisi ise haberi doğrulamadır.

Habere ulaşmak için Twitter önemli bir mecradır. Örneğin bir patlama olduğu zaman o bölgedeki insanların attığı tweetler haberinizi besleyebilir. Twitter’da lokasyon bazlı arama yaptığımızda sadece o bögeden atılan, olaya ilişkin tweetlere ulaşma şansı yakalarsınız. Aramayı lokasyon bazlı yapmadığınız takdirde karşınıza haberinizle alakasız on binlerce tweet çıkacak ve işinize yarayacak paylaşımlara ulaşma şansınız azalacaktır.

Haber doğrulatmak için de Twitter önemli bir mecradır. Haber doğrulatmak için Twitter’da lokasyon bazlı arama yapmanız gerekebilir. Örneğin bir Twitter kullanıcısı bir bölgede patlama gördüğünü iddia ediyorsa, bu bilgiyi doğrulamak için lokasyon bazlı aramayı kullanabilirsiniz. Böyle yaparak önce o kullanıcının gerçekten orada olup olmadığını doğrular, ayrıca bölgedeki diğer Twitter kullanıcılarının tweetlerine de ulaşma şansı yakalarsınız.

Örnek bir patlama olsa da siz bu özellikleri hemen her haber için kullanabilirsiniz. Bunlar protesto gösterisi de olabilir deprem veya herhangi bir şey de…

Twitter’da yere göre arama nasıl yapılır?

Twitter’da yere göre, lokasyon bazlı, arama yapmak için standart arama kutucuğu kullanılır. Ancak burada yer belirlemek için bir formül kullanmanız gerekmektedir:

“[İlgili Kelime]” geocode:[Enlem],[Boylam],[Arama Çapı]km

Bu formulasyonu bir örnekle daha anlaşılır bir şekle sokmak gerekirse, durumu şöyle açıklayabiliriz. Örneğin Adana’nın Seyhan ilçesinde bir yangın var. Siz de “yangın”a dair ve sadece o bölgenin 2 kilometre yarı çapında yer alan kullanıcıların attıkları tweetleri görmek istiyorsunuz. Öyle ise şu formulasyonu kullanmanız gerekiyor:

“yangın” geocode:36.9945846,35.3250666,2km

Twitter’ın arama kutusuna bu formülü yazdığınızda sistem söz konusu enlem ve boylamı merkez kabul ederek, bu merkezin iki kilometre çapındaki bölgede “yangın” kelimesini içeren tweetleri karşınıza çıkartacaktır.

Enlem ve boylam nasıl bulunur?

Yukarıda gördüğünüz gibi formüle hedeflediğiniz bölgenin enlem ve boylamını eklemeniz gerekiyor. Peki, enlem ve boylam nasıl bulunabilir? Bu konuda size yardımcı olabilecek çok sayıda ücretsiz program ve web sitesi bulunmakta.

Eğer enlem ve boylamı bir program ile bulmak isterseniz size Google Earth ve benzeri programları önerebilirim. Bu programlar aracılığıyla çok net şekilde enlem ve boylam hesabı yapabilirsiniz. (Dikkat ettiniz mi bilmiyorum ama Google Earth’ün sağ alt köşesinde ekranda görünen bölgenin enlem ve boylamı yer almaktadır.)

Eğer program açma zamanınız yok ise daha pratik bir yol olarak bu iş için oluşturulmuş web sitelerini kullanabilirsiniz. MyGeoPosition.com gibi sitelerde aradığınız, istediğiniz bölgelerin enlem ve boylam bilgilerini kısa sürede ve kolaylıkla elde edebilirsiniz.

TWITTER’DA ZAMANA GÖRE ARAMA YAPMA

Sosyal medya ve özellikle de Twitter artık gazeteciler için önemli bir haber kaynağı halini aldı. Bu nedenle Medya Akademi’de Twitter’ın nasıl bir haber kaynağı olabileceği üzerinde çokça durduk. Bugün de Twitter’ı haber kaynağınız olarak kullanmanızı sağlayacak özelliklerden birisi olan “zamana göre arama” yöntemini örneklerle anlatacağız.

Twitter’da zamana göre arama nedir?

Twitter içerisinde zamana göre arama yöntemi belirli bir dönemde atılan tweetleri diğerlerinden filtreleme işlemidir. Bu işlemle belirli tarihler arasındaki tweetlere yoğunlaşma şansı bularak diğerlerini arama sonuçlarından eleme şansınız olur.

Zamana göre arama ne işe yarar?

Zamana göre arama işinize yarayacak veya haberinize kaynaklık edecek tweetlere daha kolay bir şekilde ulaşmanızı sağlar. Örneğin günler süren bir olayın sadece ilk veya dilediğiniz diğer bir gününde atılan tweetlere ulaşmak isterseniz zamana göre arama işlemini kullanmanız gerekir.

Veya bir araştırma için iki veya daha fazla yıl önce dilediğiniz bir zaman diliminde, dilediğiniz bir kelimeyi içeren tweetlere ulaşmanız gerekirse  zamana göre arama oldukça işinize yarayacaktır.

Twitter’da zamana göre arama nasıl yapılır?

Twitter’da zamana göre arama yapmanın da, daha önce paylaştığım yere göre arama yapma gibi belirli bir formülü vardır. Arama kuttucuğuna aşağıdaki formülü girmeniz gerekmektedir:

[Aranmasını istediğiniz sözcük], since:[YYYY-AA-GG] until:[YYYY-AA-GG]

Burada formülde “since:” yanına yıl, ay ve gün olarak aramanın başlamasını istediğiniz tarihi, “until:” yanına da aynı şekilde aramanın sonlanmasını istediğiniz tarihi yazmanız gerekmekte.

Örnekle açıklamamız gerekirse, Gezi Parkı olaylarının ilk üç günü ile ilgili bir arama yapacak iseniz, Twitter’ın arama kutucuğuna şöyle bir formül yazmanız gerekmekte:

“Gezi Parkı“, since:2013-05-27 until:2013-05-30

Burada aramayı Gezi Parkı ile ilgili yaptığımız aramada Gezi Parkı’nı tırnak içine aldık. Siz de birden fazla sözcüğü içeren aramalar yapacaksanız tırnak kullanabilirsiniz. Ancak “ağaç” gibi tek bir kelime için arama yapacaksanız tırnak kullanmanıza gerek kalmayacaktır.

Okan Yüksel

Medya Akademi kurucusu Okan Yüksel; Uludağ Üniversitesi'nde Uluslararası İlişkiler, Anadolu Üniversitesi'nde Medya ve İletişim öğrenimi gördü.

Dijital pazarlama ve sosyal medya alanlarında birçok ödülün sahibi olan Okan Yüksel, ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının sosyal medya ekiplerinde yer aldı. Birçok ulusal ve uluslararası medya kuruluşunun sosyal medya hesaplarının kuruluşunu, yönetimini koordine etti.

Al Jazeera, Anadolu Ajansı gibi medya kuruluşlarının yanı sıra T.C. Başbakanlık ve Millî Savunma Bakanlığı gibi kurumlarda sosyal medya danışmanı ve sorumlusu olarak görev aldı.

Okan Yüksel’in Türkiye'deki pek çok üniversitede ders kitabı olarak okutulan “İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı” ile “YouTube ve Video Blog Rehberi” adlı kitapları bulunmaktadır.

Okan Yüksel, halen "Türkiye'nin yeni medya okulu" Medya Akademi'nin koordinatörlüğünü sürdürmektedir. Medya Akademi, 2015'ten bugüne dijital pazarlama ve sosyal medya alanında Türkiye'nin öncü eğitim ve danışmanlık şirketleri arasında yer almaktadır.

https://www.okanyuksel.com

Yorumunuz:

X
%d blogcu bunu beğendi: