- 15/01/2020
- Yayınlayan: Okan Yüksel
- Kategori: Dijital Yayıncılık
Dijital içerik ihtiyacı, tarihte hiç olmadığı kadar fazla. Şirketlerin ve profesyonellerin bu alandaki ihtiyaçları her geçen gün daha da çeşitlenerek artıyor.
Medya Akademi‘de her ay düzenli olarak yaptığımız “Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Uzmanlığı Programı“nda katılımcıları 42 farklı dijital içerik türüyle tanıştırıyoruz. Bu sayı ilk bakışta fazla gelebilir ama değil. Çünkü her geçen gün yeni bir dijital içerik türü oluşuyor.
Dijital içerik hayatımızın her alanında karşımıza çıkıyor
Mevcut hayatlarımızda dahi dijital içeriklerle hemen her gün ve her ortamda karşılaşıyoruz.
Hayatımızı çepeçevre saran dijital içerikler bir video olabileceği gibi bir infografik veya timeline da olabiliyor. İyi çekilmiş ve kurgulanmış bir fotoğraf da iyi bir içerik örneği. (İyi bir stok fotoğrafı, fotoğraf sitelerinde satışa çıkartıp ciddi gelirler elde etme şansınız var.) Web siteleri de öyle.
Türkiye dijital içerik ithal ediyor
Türkiye’de içerik üretimi, maalesef, çok kısıtlı. Oysa bu alanda önemli bir talep de var.
Türkiye’deki ajanslar yerli üretim kısıtlı olduğu için bu ihtiyaçlarını büyük oranda yurt dışından karşılamak (ithal etmek) zorunda kalıyor.
Web sitesi tasarımları Envato’dan, stok fotoğraflar Shutterstock’tan ve vektörel ihtiyaçlar FreePik’ten satın alınıyor. Bunlar dışında yurt dışı kaynaklı onlarca mecra da mevcut.
Türkiye dijital içerik konusunda ithalatçı konumundan ihracatçı konuma gelebilir. Bunu mutlaka, birlikte başarmalıyız.
Herhangi bir yerden, her yere dijital içerik üretebilirsiniz
Dijital üretim ve bunun ihracatının avantajlarından önemli bir tanesi üreticilere mobil çalışma şansı vermesi. Yani herhangi bir yerden, dünyanın her yerine hizmet verme şansınız var.
Bir web sitesini Türkiye’de tasarlayıp, Almanya’ya, İngiltere’ye veya Amerika Birleşik Devletleri’ne bir mail ile gönderebilirsiniz. Hizmetinizin karşılığını alabileceğiniz ödeme yöntemlerinin sayısı da artık hiç az değil.
Bu kadar iş varken neden bu kadar işsiz var?
Türkiye’de ve dünyada dijital içeriğe ciddi bir ihtiyaç var. Öyle ki içerik üreticileri ve tasarımcılar daha önce hiç olmadıkları kadar aranır oldular. Bugün Türkiye’de de iyi bir tasarımcı veya içerik editörü bulmak oldukça zor. Aynı şey sosyal medya uzmanları için de geçerli.
Bu tablo karşısında insanın aklına şu soru geliyor: Yapılması gereken bunca iş varken, neden bu kadar işsiz var?
Diğer sektörler adına ahkam kesemem ama dijital tarafta işsizliğin temel sebebi istihdam edebilecek yetkinlikte aday bulmanın zorluğu. Yapılacak işler var ama bu işleri yapabilecek seviyede kalifiye gençler yok.
Burada iğneyi de çuvaldızı da eğitim sistemine ve özellikle üniversitelere batırmamız gerekiyor. Üniversitelerimiz içerik üretebilecek, tasarım yapabilecek veya sosyal medyada hesap yönetebilecek kalifiyede mezun ver(e)miyorlar. Oysa bunu başarabilmiş olsalar o gençlerin çoğu istihdam edilebilir.
Medya Akademi’de sadece son altı ayda yaklaşık 40 mezun verdik. Mezunlarımız sosyal medya, dijital içerik editörlüğü, dijital pazarlama, web tasarım ve internet haberciği gibi alanlarda uzman oldular. Şu anda büyük bölümü profesyonel olarak bir şirkette istihdam edilmiş durumda. Aralarında home office ve freelance çalışan ve yurt dışına iş yapanların sayısı da az değil.
Türkiye dijital içerik ve hizmet ihraç etmeli
Türkiye’de genç işsizlik oranı maalesef %20’ler seviyesinde. 5 gençten birisi işsiz ve ekonomik şartlar bunun kısa sürede düzelmeyeceğini gösteriyor. Bu durumda gençler, umudunu kimseye bağlamamalı ve kendileri sorumluluk almalı.
Dijital içerik geliştirmeyi öğrenmek, çok çalışmak kaydıyla, 6 ayda kotarılabilir. Sonrasında ise zaten tüm dünyada mevcut olan bir talep var. Gençler Türkiye’de ürettikleri içerikleri, dijital içeriklerini satabilecekleri mecralarda satışa çıkartıp evlerinden bile ciddi gelirler elde edebilirler.
Bunun örnekleri de yok değil. Daha önce Medya Akademi Blog’ta bu işi başarıyla yapan ekibine yer vermiştik. (Kraftt: Tema Tasarımıyla 136 Bin Dolar Kâr) İş böyle başarılı örneklerin sayısını arttırmakta. Ancak böylelikle Türkiye dijital içerik ve hizmet ithal eden bir ülke olmaktan çıkar ve bu alanlarda önemli bir ihracatçı konumuna yükselebilir.