Mobil Erişimin Artması ve Dijital Pazarlama
- 15/09/2019
- Yayınlayan: Okan Yüksel
- Kategori: Dijital Pazarlama
İnternette masaüstü ve dizüstü bilgisayarların yerini büyük ölçüde mobil cihazlar, akıllı telefonlar almış durumda. Akıllı telefonların ve tabletlerin kullanımının artması, internette başarı için mobil cihazlara uygun içerik üretilmesini ve yayıncılık yapılmasını zorunlu hale getirdi.
Mobil erişim oranı artmaya devam ediyor
Zorunlu hale getirdi diyorum çünkü istatistiklere göre dijital içerik üretiminin çok büyük bölümünü akıllı telefonlarımızla yapıyoruz. We Are Social’ın Hootsuite ile yayınladığı “Digital 2019: Global Internet Use Accelerates” raporuna göre, 2019 itibariyle 5.11 milyar mobil cihaz kullanıcısı var. Bu sayı sadece 2018’den bu yana 100 milyon artış göstermiş durumda.
Yine aynı rapora göre 2019 itibariyle 4.3 milyar aktif internet kullancısı var ve bu insanların 3.9 milyarı aktif olarak akıllı cep telefonları ve tabletleriyle, yani mobil olarak internete bağlanıyorlar.
Kısacası masaüstü ve dizüstü bilgisayarların bu alanaki hakimiyelerini yitirmeleri üzerinden yıllar geçti.
İnternette başarı için mobil erişimin artması konusunda doğru bir pozisyon almanız gerekiyor. Dijital içeriklerinizin küçük ekranlı mobil cihazlara uygun üretilmesi ve bu cihazlara uygun yazılımlar vasıtasıyla okuyucuya/dinleyiciye/izleyiciye en iyi ve hızlı şekilde sunması gerekiyor.
Mobil cihazları geç keşfetmeye başlıyoruz
Cep telefonu kullanımı %5 artarken, daha çarpıcı artış cep telefonlarından internete erişim oranında yaşanıyor. Örneğin 2015’e gelindiğinde cep telefonu kullanıcısının sadece %5 artmasına karşın, cep telefonundan internete, sosyal medya mecralarına erişenlerin oranı %23 artıyor. Yani dünya cep telefonlarının özelliklerini kullanmayı “geç de olsa” öğreniyor.
Kullanıcılar her geçen gün akıllı telefonlarını daha iyi tanıyor, daha fazla kullanmaya başlıyor. İnsanlar, artık internete daha çok akıllı telefonlarından erişiyor. WAN-IFRA Dünya Basın Eğilimleri raporunda 10 akıllı telefon kullanıcısından 8’inin sabah kalkar kalkmaz mobil cihazlarını kullanmaya başladığını belirtiyor. Aynı raporda Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve İtalya’da akıllı telefonlarla harcanan sürenin bilgisayarlara harcanan zamanı geçtiği bilgisi de paylaşılıyor.
İnsanlar bu cihazları genellikle internete erişmek için kullanıyor. Pew Research’ün araştırması ABD’deki en popüler 25 gazetenin 19’una akıllı telefondan erişimin, masaüstü bilgisayardan erişimi geçtiğini ortaya koyuyor. Son 5 yılda Türkiye’nin en büyük dijital yayın kuruluşlarında görev almış birisi olarak bu oranın Türkiye’de çok daha fazla olduğunu söyleyebilirim. İstatistikler, mobil erişimin Türkiye’de de hızla arttığını ve rakiplerinin çok ötesine geçtiğini ortaya koyuyor.
İnternette başarı için mobil tüketici dikkate alınmalı
Akıllı cep telefonları ve tabletlerin dijital içeriklere ulaşmada kullanım oranlarının çarpıcı şekilde artmaya başlaması, dijital içeriklerin bu cihazların özelliklerini göz önüne alarak hazırlanmasını da gerekli kılıyor. Dijital içerik üreticileri, metinleri, fotoğrafları, videoları ve ses dosyalarını; mobil cihazların özelliklerini ve nerelerde, nasıl kullanıldıklarını göz önüne alarak oluşturmalı, düzenlemeli. Yani; mobil tüketime uygun içerik üretilmeli.
İçinde bulunduğumuz süreçte içerik üreticileri, her türlü dijital içerik hazırlarken, akıllı bir cep telefonu ile masaüstü bir bilgisayar arasındaki farkları göz önüne almak durumunda. Örneğin mobil cihazlarda ekranın küçüldüğüne, ekran kontrolünün değiştiğine dikkat edilmesi gerekiyor.
Ayrıca bu cihazların kullanıldığı ortamların farklılaştığını da göz önüne alınmalı. Masaüstü bilgisayar evde veya ofiste kullanılırken akıllı telefonlar hemen her yerde kullanılabiliyor. Örneğin toplu taşıma araçlarında da bu cihazları kullanıyoruz. Ya da sokakta yürürken… Bu durum da dijital içerik üretilirken mobil tüketiciler için dikkat edilmesi gereken bir nokta.
Kamusal alanlarda her zaman kulaklık kullanmadığımız ve cihazlarımızın sesini açmak da çoğu zaman mümkün olmadığı için mobil haberlerde ses yerine yazıya ağırlık vermek akıllıca olabiliyor. Son yıllarda foto haber ve videoların üzerinde bolca yazı yer almasının sebebi de bu aslında.
Mobil cihazlar için içerik üretmek
Mobil cihazlar için içerik üretimi, paylaşımı konusunda sosyal mecralar öne çıkıyor. Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube’ta içerik paylaştığımızda bu içerik çoğunlukla mobil mecralarda okunuyor/dinleniyor/izleniyor. Bu nedenle bu mecralar için içerik üretirken de mobilin özelliklerini göz önüne almak gerekiyor.
Medya Akademi Blog’ta konuyla ilgili daha fazla içerik bulabilirsiniz. Bloga ulaşmak için tıklayın.