Dijital pazarlama kampanyalarınızın sosyal medya ayağında durumunuzu görmek için detaylı sosyal medya raporu hazırlamalısınız. Günlük, haftalık ve aylık olarak topluluk gelişiminiz takip etmeli, bunu sosyal medya raporu ile kayıt altına almalısınız. Ancak sadece kendi gelişiminizi raporlamak sosyal mecralardaki durumunuzu net olarak yansıtmayacaktır. Ne kadar başarılı ya da başarısız olduğunuz, karşılaştırmalı topluluk gelişim raporları yani en az 3 rakibinizin sosyal medya raporu ile sizinkilerin karşılaştırılmasıyla görülebilir.

Bunun için rakiplerinizi de sürekli raporlamalı ve karşılaştırmalı analizler yapmalısınız. Son olarak 6 aylık ve yıllık değerlendirme raporları oluşturmalı ve bunlarla durum tespiti yapmalısınız.

Dijital pazarlama iş akışınızı ve stratejinizi uygularken başarınızı etkileyecek önemli etkenlerden birisi başarılı raporlama olacaktır. Bu raporlama aşamasının önemli bir kısmı ise sosyal medya raporlamasından oluşur.

Günlük/Haftalık/Aylık Topluluk Gelişimi Raporları

Sosyal mecralarda istisnalar dışında başarı kıstası topluluğunuzu geliştirme hızınızdır. Ne kadar az kısa sürede, ne kadar çok topluluk geliştirebilirseniz o kadar başarılı atfedilirsiniz. Bu çerçevede topluluğunuzun gelişim hızı, raporlama aşamasında en fazla dikkat etmeniz gereken değişkenlerden birisi ve hatta birincisidir.

Topluluğunuzun gelişimini iş yoğunluğu ve ilgili sosyal mecradaki beklentilerinize göre günlük, haftalık ve aylık olarak raporlamalısınız. Raporlama işleminde Excel, Numbers gibi programlar kullanabileceğiniz gibi Google Drive veya Yandex Disk gibi online servisler de kullanabilirsiniz. Burada Google Drive ve/veya Yandex Disk gibi bulut teknolojisini kullanan servisler kullanmak raporlarınızı online ve anlık olarak paylaşma imkanı sunacakları için size avantaj sağlayacaktır.

Günlük raporlama yapacaksanız, her günün belli bir saatinde takipçi, beğeni ve abone sayılarınızı not etmeniz ve raporunuza yazmanız gerekmektedir. Haftalık raporlarda ise bu işi haftanın belli bir günü ve saatinde aksatmadan yapmalısınız. Aylık raporlarda ise yine her ayın belli bir günü ve saatinde rapor tutmalısınız. Raporda yayında olduğunuz sosyal mecralardaki takipçi, beğeni ve abone sayılarınıza yer vermeniz, bunların değişim oranlarını saptamanız ve hepsini grafikleştirmeniz gerekmektedir.

Sosyal Ağ Gelişimi – Günlük (Örnek)

Tarih

Facebook

Twitter

Inst.

Toplam

Artış

01/04/2019

2.086

4.261

3.265

9.612

0

02/04/2019

2.092

4.273

3.281

9.646

34

03/04/2019

2.137

4.281

3.312

9.730

84

04/04/2019

2.188

4.319

3.368

9.875

145

05/04/2019

2.229

4.355

3.418

10.002

127

06/04/2019

2.289

4.394

3.455

10.138

136

Yukarıda örneğini paylaştığım gibi bir excel tablosu oluşturduğunuzda, siz günlük verileri girdiğinizde toplam ve kitle artışınız otomatik olarak saptanmakta ve tablodaki yerlerinde belirlemektedir. Öte yandan bu veriler görselleştirilerek, yine otomatik olarak görselleştirilir.

Günlük rapor örneğinden yola çıkarak, gerekli görürseniz haftalık ve aylık raporları da oluşturabilirsiniz. Daha önce belirttiğim gibi günlük raporlar için her gün istatistikleri tutmanız gerekirken, haftalık raporlar için haftada bir, aylık raporlar için ayda bir istatistik tutmanız gerekebilir. Hangi periyotta bir rapor tutmanız gerektiğine karar verirken, söz konusu kampanyanın ne kadar önemli olduğuna dikkat etmelisiniz. Eğer önemli bir kampanya yürütüyorsanız, size iş yükü oluşturacak olmasına rağmen günlük rapor tutmanızı öneririm.

Burada hemen, şunu diyebilirsiniz: Zaten pek çok mecrada bu raporlar otomatik olarak tutulurken neden her gün bunları takip edelim? Bunları takip etmenizin iki önemli avantajı vardır. Birinci ve en önemlisi her gün istatistik tutarak aslında kampanyanızın gidişatı hakkında doğrudan gözlem yapma şansınız olur. Günün nasıl geçtiğini, paylaşımların başarılı olup olmadığını gün be gün görme şansınız olacaktır. Kitleniz hızla artıyorsa bu mükemmel bir duygu yaratır ve sizi daha fazlasını yapmaya teşvik eder. Kitleniz hızla artmıyorsa bu da daha fazlasını yapmanız için size bir uyarıcı niteliğindedir ve bu haldede daha fazlasını yapmaya teşvik olursunuz. İkinci avantajı ise dijital pazarlama yaparken bu tür bir rapor tutuma kariyeriniz için önemli bir göstergedir. Farklı şirketlerle diyalog kurduğunuzda, takipçi raporlarınızı referans olarak bu şirketlere sunabilirsiniz. Takipçi sayısı herkes tarafından izlenebilir olduğu, yani gizli bir bilgi olmadığı için bunu sunmakta hiçbir sakınca olmayacaktır.

Karşılaştırmalı Topluluk Gelişimi Raporları

Dünya nüfusu her geçen gün artıyor. İnternet kullanıcı sayısının artış oranı dünya nüfusundan da çok fazla. Yani, siz çok bişey yapmasanız da sosyal mecralardaki kitleniz kendiliğinden büyüme eğiliminde. Bu durumda sizin için temel başarı kriteri sadece topluluğunuzu büyütmek değil, topluluğunuzu rakiplerinizden daha az sürede ve daha çok büyütmek olmalıdır.

Dijital pazarlama kampanyanızın en etkili ayaklarından birisi olan sosyal medyadaki başarınızı ölçerken, rakiplerinizle karşılaştırma yapmanız gerekmektedir. Daha önce belirttiğim gibi sosyal medyadaki hesapların takipçi, beğeni ve abone sayısı neredeyse tamamen açıktır ve herkes tarafından görüntülenebilir. Yani günlük, haftalık ve/veya aylık olarak hazırladığınız topluluk gelişim raporlarınızı, rakiplerinizin gelişimiyle kıyaslayabilirsiniz. Bu şekilde hazırlayacağınız karşılaştırmalı topluluk gelişim raporları sizin başarınızı ya da başarısızlığını net bir şekilde gözler önüne serecektir.

Karşılaştırmalı Sosyal Medya Analizi (Örnek)

Tarih

Şirketiniz

Rakip 1

Rakip 2

Rakip 3

01/04/2019

3.265

1.957

3.123

3.309

08/04/2019

3.256

2.030

3.188

3.357

15/04/2019

3.296

2.094

3.221

3.405

22/04/2019

3.273

2.143

3.241

3.420

29/04/2019

3.362

2.187

3.238

3.409

06/05/2019

3.573

2.255

3.211

3.402

Karşılaştırmalı topluluk gelişimi raporu hazırlarken de Excel ve benzeri programları kullanmanızı öneririm. Öncelikle iş yoğunluğunuz ve kampanyaya verdiğiniz önemi değerlendirerek günlük, haftalık veya aylık periyotta mı rapor tutmanız gerektiğine karar vermelisiniz. Sonrasında ise sizin ve belirlemiş olduğunuz 3-4 rakibinizin sosyal medyadaki takipçi, beğeni ve abone istatistiklerini tutmalısınız. Sonrasında yine Excel ve benzeri elektronik tablo programlarının mükemmel özellikleri devreye girecektir. Bu istatistikler ile sizin ve rakibinizin durumunu gözler önüne seren grafikler otomatik olarak oluşacaktır.

Karşılaştırmalı topluluk gelişim raporları sizin ve rakiplerinizin durumunu net bir şekilde ortaya koyar. Başarı ya da başarısız olduğunuzu anlamak ancak rakiplerinizle karşılaştırma yaptığınızda mümkün olabilir. Örneğin her sektörde yoğun takipçi artışı yaşanan dönemler vardır. Örneğin bir haber kuruluşu için seçim dönemlerinde yoğun takipçi artışı yaşanır. Varsayalım ki sosyal medyasını yönettiğiniz haber kuruluşu seçim öncesinde 20.000 takipçi artışı yaşadı. Bu bir başarı mıdır? Bu durum ancak bir şartla başarı sayılabilir. O da aynı süreçte rakiplerindeki artışın 20.000’in altında kalmasıdır. Bunu da ancak karşılaştırmalı topluluk gelişim raporları ile görmeniz mümkün olabilir.

Raporlarınızda rakiplerinize yer vermeniz ve onların verilerini de tutumanızın bir yararı da geleceği öngörebilir hale gelmenizdir. Excel ve benzeri programlar, bugüne kadar girdiğiniz verilerden yola çıkarak gelecekteki mevcut duruma dair öngörüler oluşturur.

Öngörü/tahmin oluşturduğunuzda, topluluk gelişiminde hangi tarihte, hangi rakibinizi geçeceğiniz ya da onların sizi geçip geçmeyeceği ortaya çıkar. Bugüne kadar bu şekilde aldığımız öngörülerin neredeyse tamamı gerçekleşti.

Türkiye’nin en köklü ve etkili haber kuruluşlarından birçoğunda çalışma fırsatım oldu. Sosyal medyalarını yönettiğim ve detaylı raporlama yaptığımız bu haber kuruluşları ve rakiplerine dair karşılaştırmalı topluluk gelişim raporlarındaki öngörüler hafta hafta gerçekleşti.

Medya Akademi ve sektördeki diğer şirketlere dair raporlardaki öngörüler de benzer şekilde gerçekleşti. Medya Akademi’nin sektör lideri olduğu grafikte, son sırada yer alan bir rakip bugün ikinci sırada yer alıyor. İkinci sıradaki şirket ise şu anda beşinci sıraya kadar gerilemiş durumda. Eğer bu şirket söz konusu karşılaştırmalı topluluk gelişim raporunu tutuyor olsaydı, muhtemel gerileyişini çok daha önceden görebilir ve önlem alabilirdi. Ancak muhtemelen bunu yapmadı, bir öngörüye sahip olamadı ve gerilemesini engelleyemdi.

6 Aylık ve Yıllık Değerlendirme ve Sosyal Medya Raporu

Sosyal medyada en kapsamlı raporlar 6 aylık ve yıllık değerlendirme raporlarıdır. Bu raporlarda dijital pazarlama kampanyasının sosyal medya ayağında neler olup bittiği, detaylı bir şekilde sunulmaya çalışılır. Bu raporlar yönetici özeti ile başlar ve detaylı olarak söz konusu 6 aylık veya 1 yıllık dönemde yaşanan gelişmeler istatistikler ve grafiklerle sunulur. Yapılanlar ve yapılması planlananlar anlatılır.

 

Not: Sosyal medyada başarılı olmak ve topluluk gelişim hızınızı artırmak için Medya Akademi Blog’taki makalelerden yararlanabilirsiniz. Medya Akademi Blog’a www.medyaakademi.com.tr/blog adresinden erişebilirsiniz.

Okan Yüksel

Medya Akademi kurucusu Okan Yüksel; Uludağ Üniversitesi'nde Uluslararası İlişkiler, Anadolu Üniversitesi'nde Medya ve İletişim öğrenimi gördü.

Dijital pazarlama ve sosyal medya alanlarında birçok ödülün sahibi olan Okan Yüksel, ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının sosyal medya ekiplerinde yer aldı. Birçok ulusal ve uluslararası medya kuruluşunun sosyal medya hesaplarının kuruluşunu, yönetimini koordine etti.

Al Jazeera, Anadolu Ajansı gibi medya kuruluşlarının yanı sıra T.C. Başbakanlık ve Millî Savunma Bakanlığı gibi kurumlarda sosyal medya danışmanı ve sorumlusu olarak görev aldı.

Okan Yüksel’in Türkiye'deki pek çok üniversitede ders kitabı olarak okutulan “İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı” ile “YouTube ve Video Blog Rehberi” adlı kitapları bulunmaktadır.

Okan Yüksel, halen "Türkiye'nin yeni medya okulu" Medya Akademi'nin koordinatörlüğünü sürdürmektedir. Medya Akademi, 2015'ten bugüne dijital pazarlama ve sosyal medya alanında Türkiye'nin öncü eğitim ve danışmanlık şirketleri arasında yer almaktadır.

Okan Yüksel, Medya Akademi'nin yanı sıra İstanbul Okan Üniversitesi'nde Yeni Medya, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümlerinde ders vermektedir.

Yorumunuz:

%d blogcu bunu beğendi: