Site İçi SEO Nedir? Nasıl Site İçi SEO Yapılır?
- 17/03/2020
- Yayınlayan: Okan Yüksel
- Kategori: SEM / SEO
Google, Yandex ve benzeri arama motorlarında sitenizin mümkün olan en üst sırada yer alması için öncelikle web sitenizin arama motoru optimizasyonunu, yani SEO çalışması yapmanız gerekiyor. Bu aşamaya site içi SEO deniliyor. SEO çalışması yaparken önelikle sitenizi, özellikle de sitenizin mobil sürümünü optimize etmeniz gerekmektedir.
Şimdi sırasıyla, site içi SEO çalışaması nasıl yapılır, inceleyelim… (Site dışı SEO çalışmalarını diğer bir makalede ele alacağız.)
Site Başlığı ve Açıklaması (Title ve Description)
Google ve diğer pek çok arama motoru, bir sitenin ne hakkında olduğuna karar verirken öncelikle o sitenin adına (title) ve açıklamasına (description) dikkat eder. Sitemizin kodları arasında “title” ve “description” bölümlerinde sitemizin ana başlığı ve açıklaması yer alır. Bu her iki bölüm de arama motorları için önemlidir.
Web sitelerinin ana başlıkları belirlenirken maksimum 60 karakter kullanılır. Fazlasının SEO için olumsuz olduğu konusunda bir ortak kabul vardır. 60 karakteri geçmeyerek, sitenizin adını ve çalışma alanlarını belirtebilirsiniz.
Örneğin biz Medya Akademi’nin www.medyaakademi.com.tr adresli resmi web sitesinde site başlığını “Medya Akademi | Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Uzmanlığı” şeklinde kullanıyoruz. Burada amacımız, “Medya Akademi”, “Dijital Pazarlama” ve “Sosyal Medya” aramalarında üst sıralarda yer almaktır.
Web sitelerinin açıklama bölümlerinde ise daha fazla karakter kullanabilirsiniz. Web sitenizin açıklama bölümünde 160 karakteri geçmeyecek şekilde sitenizin amacı ve ne hakkında olduğunu anlatabilirsiniz.
Medya Akademi’nin açıklama bölümü ise şu şekilde: “Medya Akademi’de medya, iletişim teknolojileri, dijital pazarlama ve sosyal medya uzmanlığı eğitimi ile danışmanlık hizmeti alabilirsiniz.”
Burada da amacımız, tahmin edeceğiniz üzere, “dijital pazarlama”, “sosyal medya”, “medya”, “iletişim”, “eğitim” ve “danışmanlık” kelimeleri arandığında ön sıralarda yer almak.
İçerikler İçin Doğru Başlık ve Açıklama
Site içi SEO yaparken, sitenizin başlığı ve açıklamasının yanı sıra tüm içeriğinizin başlık ve açıklama bölümlerini de dikkatle düzenlemelisiniz.
SEO’ya uygun başlık ve açıklama metni hazırlarken, öncelikle arama motorlarındaki arama trendlerine bakmanız gerekmektedir. Örneğin otomobil alırken dikkat edilmesi gerekenler hakkında bir makaleniz varsa bunun başlığına şu şekilde karar vermelisiniz. Arama motorlarında “Araba” mı yoksa “Otomobil” mi daha fazla aranıyor? Daha fazla arananı tercih etmek erişim potansiyelinizi artıracaktır. Hangi kelimelerin hangi yoğunlukta arandığını öğrenmek için Google Trends oldukça işlevsel bir araç. Bu noktada Google arama çubuğunu ve Google Trends’i kullanmanızı öneriyorum. Öte yandan Google’ın reklam servisi olan Google Ads’in Anahtar Kelime Planlama aracı da bu anlamda oldukça işlevsel. Google Ads ile dilediğiniz ülke ve hatta şehirde hangi kelimelerin ne kadar arandığını görme şansı bulabilirsiniz.
İçerikleriniz için 60 karakteri geçmeyecek, arandığında üst sıralarda yer almak istediğiniz kelimeleri içeren, dikkat çekici başlıklar oluşturmalısınız. Açıklama bölümü de yine anahtar kelimeleri içeren, dikkat çekici ve 160 karakteri geçmeyecek bir veya iki cümle olmalı. Unutmayın ki başlık ve açıklamanız Google arama sonuçlarında görünecektir. Bu nedenle ilgi çekici olmaları da sitenize gelecek ziyaretçi sayısını artıracaktır.
Site İçi SEO İçin HTML Etiketlerinin Kullanımı
Arama motorları, web sitelerini bizler gibi görmezler. Sitemizi kod olarak tararlar ve bu kodlar arasında önemsedikleri bazı HTML etiketleri vardır. Bunların ikisini önceki başlıklarda vermiştik, bunlar “title” ve “description” idi. Ancak önemli etiketler bunlarla sınırlı değil, bu ikisinin yanı sıra H1, H2 ve H3 gibi başlık etiketleri, “strong” gibi bold yazı etiketleri de önemlidir.
Ara başlıklarınızda “H2” etiketi kullanmak, önemli kelimeleri “strong” etiketi ile bold yapmak size daha fazla SEO puanı kazandıracaktır. Hedeflediğiniz anahtar kelime yazı içerisinde bold, italik veya altı çizili olarak mutlaka yer almalıdır.
Tüm bu etiketleri kullandığınız içerik yönetim sisteminde içerik oluştururken kullandığınız panelde yer alan “Görsel” ve “Metin” sekmelerinden kontrol edebilirsiniz.
Sitenin URL yapısının düzeltilmesi
Uniform Resource Locator (URL), web sitemize ve web sitemizdeki içeriklere doğrudan ulaşmamızı sağlayan adreslerdir. Örneğin Medya Akademi web sitesinin ana sayfasına bağlanan “www.medyaakademi.com” da, site içerisindeki bir makaleye bağlanan “www.medyaakademi.com.tr/2019/08/30/youtube-reklam-turleri-ve-youtubedan-para-kazanma” da birer URL örneğidir.
SEO çalışması yapılırken, sitenin URL yapısı da düzenlenmelidir. Arama motorları yazıların URL’lerini de dikkate alır. Bu nedenle anahtar kelimelerin de kullanıldığı bir başlık ve URL sizin arama motorlarında öne çıkmanızı sağlar. Yukarıda verdiğim örnekte göreceğiniz gibi, söz konusu URL, “youtube-relam” ve “youtubedan-para-kazanma” kelimelerini de içermektedir ve bu şekilde arandığında daha üst sıralarda çıkabilecektir.
Sitenizin URL yapısını, kullandığınız içerik yönetim sisteminin ayarlar bölümünden düzenleyebilirsiniz. Örneğin WordPress kullanıyorsanız, ki kullanmanızı öneririm, bu ayarları “Ayarlar” sekmesinde yer alan “Kalıcı Bağlantılar” başlığından düzenleyebilirsiniz.
WordPress URL Türleri |
||
Düz |
www.medyaakademi.com.tr/?p=123 |
X |
Gün, isim |
www.medyaakademi.com.tr/2019/09/06/ornek-yazi |
✓ |
Ay, isim |
www.medyaakademi.com.tr/2019/09/ornek-yazi |
✓ |
Sayısal |
www.medyaakademi.com.tr/arsivler/123 |
X |
Yazı ismi |
www.medyaakademi.com.tr/ornek-yazi |
✓ |
WordPress’in sunduğu URL türleri arasından “Düz” ve “Sayısal” dışındakiler SEO çalışmalarınızda size katkı sağlayacaktır. İnternet haberciliği söz konusu olduğunda size önerim Ay, isim veya Gün, isim sekmeleri olacaktır. Böylelikle mükerrer url oluşturma ihtimaliniz de ortadan kalkacaktır. Örneğin sadece yazı ismini seçerseniz ve birçok kez “Dolarda yeni rekor” başlıklı haber girerseniz bunları url’leri çakışır. Bunun yerine gün, isim kombinasyonunu kullanırsanız, herhangi bir çakışma olmayacaktır.
Anahtar Kelime Yoğunluğu
Web sitenizde yer alan içeriklerde arama sonuçlarında çıkmak istediğiniz kelimelere ağırlık vermelisiniz. İçeriklerinizde yer alan metinlerde anahtar kelime yoğunluğu %2 ila %3 arasında olmalı. Bundan az veya fazla olması sitenizin SEO çalışması için olumsuz etkiler doğurabilir.
Anahtar kelime yoğunluğunun yanı sıra hedeflenen anahtar kelimenin sitenizdeki içeriğin tercihen ilk cümlesinde, olmazsa da içeriğin ilk 100 kelimesi arasında bulunmalıdır. Aynı şekilde içeriğin son 100 kelimesi arasında anahtar kelime bulunması da size avantaj sağlayacaktır.
İçeriklerinizde tek bir anahtar kelimeyi hedeflemenin yanı sıra alternatif anahtar kelimeler de hedeflenebilir.
Yazı Uzunluğu ve Kalitesi
Google ve diğer pek çok arama motoru, içeriklerinizin kalitesini belirlerken yazı uzunluğunu dikkate alır. Örneğin bir makale yayınladıysanız, Google için bu makalenin kısa mı, uzun mu olduğu önemlidir. Genel kabul, arama motorlarının 300 kelimeden daha uzun makaleleri daha öne çıkardığı yönündedir. Bu nedenle makale ve genel olarak içeriklerinizi çok kısa tutmamakta fayda var.
Haberlerinizin doyurucu bir içerikte olması Google tarafından ödüllendirilir. Bu nedenle 300 kelimeden fazla haber yazmak sizin avantajınıza olacaktır. Bu aşamada kısa haberlere geniş arka planlar yazarak 300 kelime sınırını aşmak oldukça kolay olacaktır.
Site İçi ve Site Dışı Bağlantılar
İçeriklerinizde siteniz içerisine ve site dışına link vermek site içi SEO çalışması yaparken sitenizi daha iyi bir konuma taşıyacaktır. Ziyaretçiler tarafından fazla ilgi gören sayfalarınızdan diğer sayfalara site içi link verin. Yazdığınız haber ve makalelerin içine veya sonuna bir bilgi ve link vererek ilgili diğer içeriklerinize bağlantı vermek size hem bağlantı açısından puan, hem de yazılarınızın okunurluğunun artması şansı kazandıracaktır. Bu sitenizde geçirilen süreyi ve ziyaret edilen sayfa sayısını artıracak; SEO açısından sizi rakiplerinizin önüne geçirecektir.
Resim Adları ve Resim Altı Yazıları
İnternet haber sitenizdeki ya da blogunuzdaki haber ve makalelere resim eklemek ve bu resimleri SEO’ya uygun hale getirmek, ziyaretçi sayınızı artıracaktır.
Haber ve makalelerinize resim eklerken, resimlerin adlarını ve alt etiketlerini; anahtar kelimeyi dahil ederek oluşturmanız gerekmektedir. Makalenizdeki en az 1 resmin adı ve alt etiketi anahtar kelimeyi içermelidir.
Resim ve fotoğrafların yanı sıra içeriğinizi infografikler ve video ile zenginleştirebilirsiniz. Bu durum sitede geçirilen süreyi artıracak ve SEO açısından sizi rakiplerinizin önüne geçirecektir.
Site Haritası Oluşturma ve Entegrasyon
Site haritası, bir web sitesinde yer alan tüm sayfaların listelendiği XML veya HTML formatında bir listedir. Site haritası oluşturduğunuzda, sitenizde yer alan tüm sayfalarımızın adreslerini Google ve diğer arama motorlarına sunmuş oluruz. Site haritası sayesinde web sitenizde yer alan bağlantıların arama motorları tarafından daha hızlı taranmasını sağlayabilirsiniz. Bu nedenle mutlaka site haritası oluşturmanız gerekmektedir. Eğer WordPress kullanıyorsanız bunun için çok iyi ve ücretsiz eklentiler vardır.
Site haritanızı oluşturduktan sonra, bunu Google’a doğrudan bildirebilirsiniz. Google Search Console’da sitenizin mülkünü üzerinize aldıktan sonra, bu mecrada yer alan “Site Haritaları” bölümünden site haritanızı doğrudan ekleyebilirsiniz.
Site Açılış Hızı ve SEO’ya Etkisi
Siteniz ne kadar iyi olursa olsun, insanlar ona erişemiyorsa hiçbir anlamı yoktur. Bu gerçekten yola çıkan arama motorları da sitenizin açılış hızı ve erişim kapasitesini dikkate alır. Arama motorları için kullanıcı deneyimi oldukça önemlidir ve sitenizin açılış hızı kullanıcı deneyimi ile doğrudan ilgilidir. Bir okuyucu sitenizi kaç saniyede açabiliyor? Bu sürenin çok geç olmaması lazım. Aksi halde siteniz yüklenirken birçok kişi sıkılır ve siteyi terk eder. İnsanların sitenizi saniyeler içerisinde terk etmesi SEO çalışmalarınızı olumsuz olarak etkileyecektir.
Bir web sitesinin geç açılmasının birçok nedeni olabilir. Bu, sitenin yazılımından kaynaklanabileceği gibi kullanılan server nedeniyle de olabilir. Kullandığınız görsellerin boyutları da bu süreçte etkilidir. Site hızınızı artırmak için, iyi bir hosting servisi ile çalışmak, önbellekleme yapmak, bir içerik dağıtım ağı kurmak ve görsellerinizi optimize etmek işe yarayabilir. Ayrıca sitenizin HTML, JavaScript ve CSS’ini de küçültmelisiniz.
Sitenizin hızını test etmek ve eksiklerinizi görmek isterseniz, Google bu konuda önemli bir hizmet sunuyor. PageSpeed Insights ile web sitenizin hızını ölçebilir, söz konusu bir gecikme varsa bunun nedenlerini görebilirsiniz.
Mobil Uyumluluk ve Responsive Tasarım
İnternet haberciliğine amatör olarak 2007 yılında başladım ve bu süreçte ziyaretçilerimizin neredeyse tamamı sitemizi masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarından ziyaret ediyorlardı. 2011’de profesyonel gazeteciliğe başladım ve bu süreçte ziyaretçilerin sadece %20 ile %30’u mobilden sitemize erişiyordu. 2015’de uluslararası bir mecrada habercilik yapmaya başladım ve bu süreçte ziyaretçilerimizin %50’den fazlası mobildi. Bugün geldiğimiz noktada ise tüm dünyada internet haber sitelerinin ziyaretçilerinin neredeyse tamamı mobil cihazlarla erişim sağlıyor.
İnternet haberciliği ve dijital mecralar konusunda son yılların trendlerini takip ediyorsanız, son 7-8 yıldır herkesin mobilin artan gücünden bahsettiğini okumuşsunuzdur. Mobil erişim ciddi şekilde artıyor ve mobilin kullanım alanlarının çeşitlenmesi gerçekten de internet haberciliğini etkileme kapasitesine sahip.
SEO açısından mobil uyumluluk son yıllarda hayati bir önem kazanmış durumda. Öyle ki artık arama motorları bir sitenin mobil versiyonunu dikkate alarak onu değerlendiriyor. Yani sizin masaüstü veya dizüstü bilgisayarlardan mükemmel görünmenizden çok daha önemli bir şey var: O da mobilde mükemmel görünüyor olmanız. Haber sitenizin, ya da blogunuzun mobil uyumluluğunun yüksek, kullanıcı deneyiminin iyi olması gerekiyor.
Sitede Geçirilen Süreyi Artırmak
Arama motorları ilkel dönemlerinde web sitelerinin ne kadar kaliteli olup olmadığını niceliksel özelliklerle ölçerlerdi. Başlık, açıklama, etiketler ve yazıların kelime sayılarına bakarlardı. Ancak artık bunlar eskisi kadar etkili değiller çünkü artık arama motorları bir web sitesini değerlendirirken niteliğe dair öngörüde de buluyorlar. Bir web sitesinin ne hakkında ve ne kadar kaliteli olduğunu anlamaları için kullanıcıların web sitesinde geçirdikleri süre onlar için çok önemli bir veri.
Okur, dinleyici ya da izleyicileriniz haber sitenizde ya da blogunuzda ne kadar fazla zaman geçiriyorsa, arama motorları içeriklerinizi o kadar değerli atfediyor. Bu nedenle site içi SEO çalışması yaparken sitenizi ziyaret eden kişilerin kullanıcı deneyimini maksimuma çıkartmalısınız. Ancak böylelikle insanların sitenizde geçirdiği süreyi artırabilirsiniz.
Peki, sitenizde ne kadar zaman geçirildiğiniz nasıl görebilir, nasıl ölçebilirsiniz? Bunun için en etkili sistem Google’un ücretsiz olarak sunduğu Google Analytics servisi. Google Analytics ile sitenize giren ziyaretçiler hakkında çok detaylı bilgiler edinebilirsiniz.