YouTube’da Başarı İçin SEO
- 12/07/2019
- Yayınlayan: Okan Yüksel
- Kategori: Sosyal Medya
Bir web sitesi veya blog için yazdığınız makalelerde nasıl SEO kurallarını göz önüne alıyorsanız, YouTube’da da arama motoru optimizasyonu için benzer kurallara uymanız gerekmektedir.
SEO mantığını kavrayan ve bunu daha önce en azından blogunda kullanan kişiler, YouTube’da zorlanmadan SEO çalışması yapabilir. Ayrıca YouTube’da SEO metin içeriklere göre çok daha kolay sayılabilir.
Şimdi sizlere bu işin önemli püf noktalarını üç ana başlık altında sunacağım. Öncelikle SEO hedeflerinizi nasıl oluşturacağınız üzerinde duracak, ardından kanalınızı nasıl SEO’ya uygun hale getireceğinizi ve son olarak da SEO’ya uygun nasıl video paylaşabileceğinizi anlatacağım.
SEO hedefi oluşturma
YouTube’da kanalınızın, videolarınızın en azından rakiplerinizden daha fazla izlenmesini istiyorsanız iyi içerik üretmeli ve bunu da SEO’ya uygun hale getirmeniz gerekmektedir.
İyi içerik SEO olmadan, SEO da iyi içerik olmadan bir anlam ifade etmez. İyi içerik ve SEO olmadan başarıya ulaşmak, istisnalar dışında, pek de mümkün değildir. Bu nedenle doğru bir SEO hedefi oluşturmalı ve bu çerçevede SEO çalışmaları yapmanız gerekmektedir.
Kanalınızla ilgili arama yapın.
Kanalınız için SEO çalışması
YouTube’da SEO yaparken hem kanalınızı genel olarak dikkate almalı, hem de videolarınızı özel olarak arama motorlarıyla optimize hale getirmelisiniz.
Kanalınız için SEO çalışması yaparken, kanal adı seçiminizi düzgün yapmalı, kanal açıklamanızda SEO mantığına uymalı ve SEO’ya uygun çalma listeleri oluşturmalısınız.
SEO’ya uygun kanal adı seçin
Kanalınızın adını seçerken kolay anlaşılma, akılda kalma ve markalaşabilir olma gibi özelliklerin yanı sıra SEO’yu da dikkate almanız gerekmektedir.
YouTube dâhil pek çok arama motoru, web sitelerinin, blogların veya kanalların adlarını önemser. Aranan kelimenin içinde geçtiği web sitesi, blog veya kanal adı öncelikli olarak gösterilir.
Örneğin YouTube’daki kanalınıza “Köpek bakımı” adını verirseniz “köpek bakımı nasıl yapılır” arama sonuçlarında rakiplerinizden önce çıkma şansınız artacaktır.
Kanal adınız, arama sonuçlarında önde çıkmak istediğiniz hedef kelimeleri içermelidir. Bu size SEO çalışmalarında önemli bir temel sunacaktır. Bu mantık web sitenizin veya bloğunuz için de geçerlidir.
SEO’ya uygun kanal açıklaması yazın
Web siteleri veya blogların kod kısmında bir “açıklama” bölümü vardır. Buna benzer bir yapı YouTube’da da bulunuyor. YouTube, sizden “Kanal açıklaması” bölümünde kanalınızda ne hakkında ve nasıl yayınlar yapacağınızı açıklamanızı istiyor.
Kanal açıklaması da kanal adınız gibi arama motorları tarafından öncelikli olarak dikkate alınıyor. Bu nedenle kanal açıklamanızı da SEO’ya uygun şekilde yapmalı, arama sonuçlarında önde çıkmak istediğiniz kelimelere yer vermeniz gerekmekte.
SEO’ya uygun playlistler oluşturun
YouTube’da kanalınızın temel taşlarından birisi haline getirmeniz gereken playlistler, SEO açısından da işinize yarayabilir. YouTube arama sonuçlarında çıkan playlistler arasında yer alabilirseniz, buradan da kanalınıza ciddi sayılarda izleyici çekebilirsiniz.
Videolarınız için SEO çalışması
YouTube arama motoru kanalınızı genel olarak tarayıp değerlendirdiği gibi, videolarınızı da özel olarak taramakta ve sıralamaları ona göre yapmaktadır. Bu nedenle kanalınız için SEO çalışması yapmanız tek başına yeterli olmayacaktır. Bunun yanı sıra kanalınız içerisindeki tüm videoları da SEO’ya uygun düzenlemeli, bu şekilde yayınlamalısınız.
SEO’ya Uyumlu Başlık Seçin
Google ve YouTube gibi arama motorları, sitenizi/kanalınızı tasnif ederken site adı ve açıklamasının ardından ilgili site ve kanaldaki içeriğin nasıl adlandırıldığına bakar. Yani, içeriğinizi adlandırdığınız başlıklar arama motorları için oldukça önemlidir. Bu nedenle içeriğinizin başlığı SEO’ya uygun olmalıdır.
Peki, SEO’ya uygun video başlığı nasıl olur? Öncelikle başlığın ilginç ve diğer kanallardaki benzer konulu videoların başlıklarından çarpıcı olması gerekli. Aşırı uzun olmamalı. En önemlisi ise arama motorlarında öne çıkmak istediğiniz, hedeflediğiniz kelimeler başlık içerisinde olmalı.
Başlık seçerken sıklıkla aranan kelimeleri göz önüne almak da oldukça önemli. Google’da veya YouTube’un arama motorunda yoğun olarak aranan kelimeleri saptayıp, bunları kullanmalısınız.
Peki, yoğun şekilde aranan kelimeleri nereden bileceğiz?
YouTube’da yoğun şekilde aranan kelimeleri öğrenmenin en kolay yolu YouTube’un arama kutusunu kullanmak. YouTube’un arama kutusu, kelimelerin ilk harflerini yazdığınızda size devamında önerilerde bulunmaktadır. Bu öneriler, YouTube’da en çok aranan kelimeler arasındadır. Bu nedenle, bu önerileri başlık seçerken dikkate almanız gerekmektedir.
Google aramaları için Google Trends sitesini de mutlaka ziyaret etmenizi öneririm. www.google.com.tr/trends adresindeki sitede Google’da hangi kelimelerin ne zaman, ne kadar arandığını öğrenebilir, kelimeleri birbirleriyle kıyaslayabilirsiniz. Mesela bir trafik kazası ile ilgili içeriğiniz varsa bunu “trafik kazası” başlığıyla aratabileceğiniz gibi, “araba kazası” veya “otomobil kazası” diye de atabilirsiniz. Hangisini kullanmanız gerektiğini Google Trends size söyleyebilir.
Örneğin yukarıdaki durumda “trafik kazası” kelimesi tercih edilmelidir. Çünkü insanlar bu tür bir aramada “araba kazası” veya “otomobil kazası” araması yapmamaktadır. Siz de bunu bilerek başlık üretebilirsiniz.
Öte yandan YouTube’da yapılabildiği gibi Google arama kutucuğu da popüler aramaları öğrenmek için kullanılabilir.
SEO’ya Uygun Açıklama Metni Oluşturun
YouTube, videolarınızın altında yer alan bölüm için sizden bir açıklama metni istiyor. Bu bölümde yazacaklarınız arama motorlarında videonuzu sırasını etkiliyor. Bu nedenle bu bölümü boş bırakmamanız ve en doğru şekilde kullanmanız önemli.
Açıklama metninizde videonuz, kanalınız ve çalma listeleriniz hakkında bilgi vermeli, sosyal medya bağlantılarınızı paylaşmalısınız.
-
-
Videonuz hakkında
-
Videonuzun açıklama metninde ilk olarak, paylaştığını videoyu yazılı olarak anlatmanız önemli. Videonuz ne hakkında, içerisinde neler var? Tüm bunları kısa bir iki paragraf halinde yazabilirsiniz.
Bu bölümde videoda bahsettiğiniz konulara da değinebilirsiniz. Örneğin, videoda bir web sitesinden mi bahsediliyor, bu web sitesinin linkini burada paylaşabilirsiniz. Ya da bir yemek tarifi mi veriyorsunuz, malzemeleri burada paylaşabilirsiniz.
Hemen her video için bu kısma yazacak çokça bilgi bulmalısınız. Arama motorları bu metinleri tarayacak ve sizi öne çıkartacaktır.
Uyarı: Açıklama metni SEO’ya uygun olmalı Açıklama bölümünde yazacağınız metin SEO mantığına uygun olmalı. Bu nedenle de arama sonuçlarında üst sıralarda yer almak istediğiniz kelimeleri metninize dâhil etmeye çalışın. YouTube’u bilmiyorum ama Google genelde hedeflenen kelimelerin toplam metnin yüzde üç ila beşi arasında olmasını istiyor. |
-
-
Kanalınız hakkında
-
Arama sonuçlarında kanalınız değil, daha çok videolarınız yer alacaktır. Bu nedenle İzleyicilerin çoğu sizin hakkınızdaki ilk izlenimi videolarınızla sağlayacaktır. Bu nedenle videolarınızın açıklama metninde kanalınızı da tanıtmanız markalaşmanız ve SEO açısından olumlu sonuçlar doğurabilir.
Bu nedenle, video açıklamasında kanalınızı tanıtmanız, ne yaptığınızı doğru cümlelerle ifade etmeniz gerekmekte. Kanalınızla ilgili bir web siteniz varsa, buraya bağlantısını da ekleyebilirsiniz.
-
-
‘Playlist’ler
-
Videonuzun açıklama metninde kanalınızın “playlist”lerine (çalma listeleri) de yer verebilirsiniz. Bu hem SEO açısından hem de diğer videolarınızı tanıtmanız açısından oldukça işe yarayabilir.
Örneğin, “Bu videoyu beğendiyseniz bu çalma listesindeki diğer videolara da göz atabilirsiniz” diyerek, bir playlist’inizin bağlantısını/linkini burada paylaşabilirsiniz.
Ayrıca diğer playlist’leriniz hakkında kısa bilgiler vererek bağlantılarını paylaşabilirsiniz.
-
-
Sosyal medya bağlantılarınız
-
Deneyimlerimden ve YouTube ekibi ile yaptığım toplantılardan edindiğim izlenim YouTube’da diğer sitelere ve özellikle sosyal mecralara bağlantı vermenizin bir sorun oluşturmadığı yönünde. Aksine YouTube açıklamalarda verdiğiniz bağlantıları pozitif olarak değerlendirip, içeriğinizi daha da öne çıkartıyor gibi görünüyor. Bu nedenle videonuzun açıklama bölümünde diğer sosyal mecralardaki hesaplarınızın bağlantılarını da paylaşabilirsiniz.
“Bizi sosyal medyada takip edin” gibi bir ara başlık kullanarak Facebook, Twitter, Instagram veya kullandığınız diğer mecraların bağlantılarını paylaşmanızı öneriyorum. Bu hem SEO hem de diğer mecralardaki kitlenizi büyütmeniz açısından size yardımcı olacaktır.
İpucu: Videolarınız için “yükleme varsayılanları” oluşturma Videolarınız için açıklama metni oluştururken; kanalınız, çalma listeleriniz ve sosyal medya bağlantılarınızı tekrar tekrar yazmanıza gerek yok. Eğer YouTube’un “Yükleme varsayılanları” özelliğini aktif hale getirirseniz bu bölümler her yeni yüklediğiniz videoya otomatik olarak eklenir. Yükleme varsayılanlarınızı belirlemek için İçerik Oluşturucu Stüdyosu’nu kullanmanız gerekmekte. Burada “Kanal” bölümüne gelmeniz ve “Yükleme varsayılanları” sayfanızı açmanız gerekmekte. Bu sayfadaki “Açıklama” kutucuğuna videolarınızın altına otomatik olarak gelmesini istediğiniz içeriği eklemeniz gerekmekte. Örneğin, yukarıda sözünü ettiğimiz 2., 3. ve 4. kısımları buraya bir kez ekleyerek tekrar tekrar yazma sorununu halledebilirsiniz. |
Videolarınızı SEO’ya Uygun Etiketlendirin
YouTube videolarınızı ‘etiket’ler aracılığıyla arama motorlarına tanıtmanızı istiyor. Bu nedenle, videolarınız ne ile ilgiliyse onunla ilgili doğru ve aramalarda kullanılacağını düşündüğünüz kelimeleri, etiket olarak kullanmanız gerekmektedir.
Örneğin, çiçeklerle ilgili bir kanalınız var ve “gül bakımı” ile ilgili bir video yüklediniz. Bu videoyla ilgili olarak, “gül”, “gül bakımı”, “gül budama”, “gül nasıl budanır”, “gül nasıl yetiştirilir”, “gül yetiştirme”, “gül çoğaltma”, “gül nasıl çoğaltılır” gibi etiketler kullanabilirsiniz.
Videonuza başlık eklerken YouTube arama kutucuğunu nasıl kullanacağınızı “SEO’ya uygun başlık seçin” adlı bölümde anlatmıştım. Aynı yöntemi etiketlerinizi belirlerken de kullanabilirsiniz. Etiketleri seçerken YouTube arama kutucuğuna “gül” yazdığınızda nasıl tamamlandığına göre etiketlerinizi oluşturabilirsiniz.
Etiketler konusunda sıralama ve sayı da önemli görünüyor. Bu nedenle önemsediğiniz etiketleri ilk başlarda kullanmanızı öneririm. Öte yandan etiket sayısını da abartmamak gerekli. “Çok etiket yazarsam çok fazla aramada çıkarım” mantığı yanlış çünkü etiket sayısı gereğinden fazla olduğu takdirde YouTube bunu kötüye kullanım olarak algılıyor ve çok daha az görünür oluyorsunuz. Bu nedenle benim önerim istisnalar dışında 10 etiketi geçmememiz yönünde.
Videolarınız için özel küçük resimler oluşturun
YouTube SEO’da arama sonuçlarında görünen videolarınızın tıklanıp tıklanmadığı da önemlidir. YouTube, videolarınızı belirli aramalarda gösterir ve eğer tıklanmıyorsa belli bir süre sonra göstermemeye başlayabilir. Böyle kötü bir durumun önüne geçmek için arama sonuçlarında yer alan videolarınızın maksimum tıklanmaya erişmesini sağlamalısınız.
Arama sonuçlarında gösterilen videolarınızın diğerlerinin önüne geçmesinin, daha fazla dikkat çekmesinin önemli bir nedeni videolarınızın küçük resmidir. Bu nedenle etkileyici, insanların videolarınızı tıklamasına neden olacak küçük resimler oluşturmanız önemlidir.
Videolarınıza altyazı ekleyin
YouTube, kullanıcıların yayınladığı videolara altyazı ekleme imkânı da sunmaktadır. Altyazılar videolarınızın daha fazla kişiye ulaşmasını sağlamak için önemli bir araçtır. Videolarınıza videonun kendi dilinde ve mümkünse yabancı dillerde altyazılar eklemenizi öneririm.
Video dilinde altyazı eklemek
Videolarınıza orijinal dilinde de alt yazı eklemenizi öneririm. Yani videonuzda Türkçe konuşuluyorsa Türkçe alt yazı da ekleyin. Ya da İngilizce konuşuluyorsa İngilizce alt yazı da ekleyin.
Peki neden? Çünkü çoğu arama motoru videoların ne hakkında olduğunu algılayamıyor. Ancak videodaki konuşmalar altyazıya çevrilirse arama motorları bunları metin olarak değerlendirebiliyor ve videoları öne çıkartıyor.
Öte yandan işitme engelli olan veya videonuzu izlerken cihazlarının sesini açamayacak yerlerde olan insanlar için de altyazılar önemli. Altyazı eklediğiniz zaman sağır insanlar da videolarınızı izleyebilir. Ayrıca metro veya otobüs gibi ses açılamayacak yerlerde videolarınızı izlemek isteyenler de ses olup olmamasını önemsemeyerek alt yazılar ile idare edebileceklerdir.
Bu nedenle videolarınıza kendi dillerinde de mutlaka alt yazı eklemenizi öneririm.
Farklı dilde altyazı eklemek
Videonun orijinal dilinin yanı sıra farklı dillerde altyazı eklemeniz görüntülenme sayısını ciddi anlamda artıracaktır. Bu nedenle eğer imkan ve şansınız varsa mutlaka videolarınıza farklı dillerde altyazı ekleyin.
Farklı dillerde altyazı eklediğiniz videolara bu dillerdeki etiketleri de elemeyi ihmal etmeyin.
Özgün videolar yükleyin
İlk başta söylediğim gibi “kaliteli içerik” olmadan SEO, SEO olmadan da “kaliteli içerik” hiçbir anlam ifade etmez. Bu nedenle SEO çalışmalarınız ancak özgün ve kaliteli videolar yayınladığınız sürece bir anlam ifade edecektir.