fbpx
10. Yıl (2013 - 2024)
Medya Akademi, Ankara Ofisi
ODTÜ Teknokent
Telefon

Kur Artışı Kağıdı Vurdu, Dijitalin Önemi Arttı

Türkiye’de, kur artışı ile birlikte 2001 krizinden sonra etkisini hemen hemen her sektörde hissettiğimiz yeni ve büyük bir ekonomik kriz yaşanıyor. Döviz kurunun rekor seviyelere ulaşması yurt dışından mal alımına bağlı olan sektörleri olumsuz yönde etkilemiş durumda.

Gıda sektörü fiyatları değiştirmemek adına gıdaların gramajında azaltmalara giderken, benzinde fiyat artışları ÖTV’den karşılanarak pompa fiyatlarına yansıtılmamaya çalışılsa da birçok sektör için krizden kaçış yolu görünmüyor. Maalesef bazı şirketler için kepenk kapatmak ya da işçi çıkarmak kaçınılmaz olabiliyor.

Kur Artışı ile Kağıt Fiyatları Arttı

Kur artışı ile birlikte kağıt alımında fiyatlar artınca gazete ve kitap kağıdının neredeyse tamamını ithal eden Türkiye’de yayıncılar kur krizi nedeniyle adeta ayakta kalma savaşı veriyor.

Türkiye’nin ilk kâğıt fabrikası SEKA İzmit İşletmesi’nin 2005 yılında kapatılmasından sonra yayıncılık sektörü kâğıt alımında yurt dışına bağımlı kaldı. Doların artışıyla kağıt masrafları artan gazeteler, dergiler yazılı basımlarını durdurma kararı aldı ve dijital alana yönelerek yayınlarını sürdürmektedir.

Yayıncılık sektörünün basılı alandan dijitale kaymasını sadece krize bağlamak doğru olmaz, geleneksel medyaya yani gazetelerin, dergilerin okunmaması gibi nedenlerle de yayıncılık sektörü dijitale kaymaya başladı. Ekonomik kriz yeni medyaya geçişi hızlandırdı.

Gazete Habertürk ve NTV Spor TV kapandı 

Ciner Grubu çatısı altındaki Gazete Habertürk yazılı basından çıkma kararı alan ilk gazeteydi. Gazete Habertürk yayın hayatına son vermeye gerekçe olarak; kağıt gazetelerin satışlarının düşmesi, reklamların azalması ve artan baskı maliyetlerini göstermişti. Habertürk web sitesinde haber yayıncılığı yapmaya devam ediyor.

Ünlü mizah dergisi Penguen ise kur artışı ile medyana gelen krize karşı direndiklerini, maliyetleri kısmalarına rağmen fiyatlarını artırmak zorunda kaldıklarını okuyucularına açıkladı.

Aydınlık gazetesi, kağıt bulamadığı için Kurban Bayramı’nda üç gün basılamadı.

Sadece gazete ve dergiler değil, televizyon kanalları da birer birer kapanıyor. Türk spor basınına 10 yıl boyunca damgasını vuran NTV Spor da geçtiğimiz mart ayında yayın hayatına son verdi.

Sadece Türkiye’de değil dünyada da dijital hayatına devam etme kararı alan örnekler var. Geçtiğimiz yıllarda ABD’de çok satan dergilerden Newsweek ve İngiltere’nin en çok okunan gazetelerinden Independent da yaşamına dijitalde devam etme kararı almıştı.

Dijitali değerlendirenler kazançlı çıkacak

Gazete, dergi televizyon gibi geleneksel medyanın son günlerine şahit oluyoruz. İşsiz kalan çok sayıda gazeteci, haber spikeri, basın emekçisi insanlar var. Dijital alanda birşeyler üretebilen, bilgisini konuşturabilen kişiler para kazanmaya devam edecek, uzun vadede kazançlı çıkacak.

Sosyal medya uzmanı, dijital pazarlama uzmanı gibi yeni meslek dalları daha da aranır olmaya başladı. Bu alanda nitelikli personel sayısı oldukça az. Krizleri fırsata çeviren bireyler, kurumlar ayakta kalabilecekler.

İnternet haberciliği, sosyal medya alanları revaçta

Medyada işsiz kalan haberciler mesleklerine devam etmek istiyorlarsa internet haberciliği eğitimlerine katılarak uzmanlaşabilir veya habercilik yerine dijital pazarlama ve sosyal medya alanında uzmanlaşabilir. Günümüzün en fazla aranan meslekleri arasına giren dijital pazarlama ve sosyal medya uzmanı olmak için bu alanda Google’ın ücretsiz eğitimlerinden faydalanabilir ya da uzman ve deneyimli isimlerden eğitim alabilirsiniz. Kurumsal iletişim alanında çalışan bireyler de kurumları için sosyal medyayı profesyonelce kullanmaları gerekiyor.

Sosyal medya uzmanı olan bireylerden iyi bir editör olması, Photoshop kullanması, sosyoloji, psikoloji, istatistik alanlarını çok iyi bilmeleri isteniyor. Sosyal medya hesaplarını açmak, içerik üretmek yeterli olmuyor. Sosyal medya uzmanlığı, hedef kitleye yönelik içerik üretmek, videolar hazırlamak, takipçi kazanmak, müşteri yorumlarını takip etmek, yanıtlamak, raporlama yapmak, istatistik oluşturmak, paylaşımlarla ilgili A, B testleri yapmak gibi uygulamalar yapmayı gerektiriyor.

Çağın mesleği önümüzde dururken, işsizlikten yakınmamalı, krizi fırsata çevirip, çağın mesleklerini yakalamak zor olmasa gerek.



Bir yorum yazın