fbpx
10. Yıl (2013 - 2024)
Medya Akademi, Ankara Ofisi
ODTÜ Teknokent
Telefon

Google’ın Kuruluş Öyküsü ve Gelişimi

Dünyayı etkileyen birçok büyük girişim, oldukça basit, sade hayallerle ve kendisine ufak hedefler kurarak başlamıştır. Microsoft, Apple, Google gibi şu anda dünya pazarının büyük çoğunluğuna hakim olan ve dünyada milyarlarca kişinin ürününü kullandığı veya en azından adını duyduğu kurumlar ise bunlara yönelik gösterilebilecek en iyi örnekler arasında bulunmakta.

Bu yazımızda da, hem gelişim sürecini gösterebilmek, hem de internet ve yaşam üzerine çeşitli projeleri olan kişileri teşvik edebilmek adına Google’ın kuruluş öyküsünü ve gelişimini anlatmak istiyoruz.

Google’ın Kısa Tarihi

Temeli 1998 yılında atılan Google, macerasına California’da başladı. Stanford Üniversitesi’nde doktora yapan iki öğrenci (Larry Page ve Sergey Brin) araştırma projesi olarak başladıkları çalışmalarını, farklı ve kullanıcıya istediğini verecek bir arama motoru yapmak üzerine kurmuşlardı. İkili, internet üzerindeki bilgilerin daha etkin bir şekilde aranmasını sağlamak için bir arama motoru geliştirmek üzerine yoğun şekilde çalıştı. İlk olarak “BackRub” adını verdikleri bir proje olarak başladılar ve daha sonra adını “Google” olarak değiştirdiler. Google, “googol” kelimesinden türetilmiştir, ki bu matematiksel bir terim olup, 1 ve 100 arasında 100 sıfırdan oluşan bir sayıyı temsil eder.

Hangi sayfanın kaç kez gösterildiğine göre sıralama yapan tipik arama motorları yerine, Page Rank teknolojisini kullanan ve böylece her siteyi belirli kriterlere göre değerlendiren bir sistemi esas alan Larry Page ve Sergey Brin, böylece 1998’de şirket olarak kurulan ve domain adresi satın alınan Google’ın ilk temellerini güçlü bir şekilde atmış oldu.

2001’de 1 Milyar Kullanıcısı Oldu

1998 yılında Stanford Üniversitesi’nin garajında faaliyet gösteren Google, hızla büyümeye başladı. İlk kullanıcı kitlesi arasında üniversite öğrencileri ve teknoloji meraklıları vardı. Kullanıcılar, Google’ın daha hızlı ve daha doğru arama sonuçları sağladığını fark ettiler ve hızla popülerlik kazandı. 2001 yılında ise 1 milyar kullanıcı sayısını aşarak, yıllar önce kırdığı kendi rekorunu bir kez daha egale etti. Sonrasında ise Yahoo gibi piyasa devlerini alt etti ve arama sistemleri içerisinde kullanıcının tercih ettiği bir numaralı site haline geldi.

Hisseleri 2004’te 85$ken 2007 yılında 700 $ üzerine çıkan şirket, bugün dünya borsalarında en değerli şirketlerden birisi olarak görülüyor.

Sadece Bir Arama Motoru Değil

Günümüzde Google sadece bir arama motoru olmaktan çıkmış, birçok ülkede piyasayı elinde bulunduran bir bilişim şirketi halini almıştır. Android işletim sistemi ile mobil pazarda Apple’la birlikte en büyük pay ortağı olan Google, aynı zamanda harita, reklam, çeviri, sosyal medya gibi pek çok sektöre de el atmış ve bunların her birisinde ciddi anlamda söz sahibi olabilmiştir. Bu konuda atılan en büyük adımlardan birisi ise 2006 yılında YouTube’un satın alınışı ve şirket bünyesine dahil edilmesidir.

Şirketin asıl amaç olarak ortaya çıkarttığı arama motoru ise, birçok rakibine göre çok daha stabil çalışmakta ve kullanıcılarına aradıklarını verebilmektedir. En büyük kriterinin kullanıcıya bilgi veren, özgün ve doğru bilginin sitelerde yer bulması olduğunu bildiğimiz Google, ziyaretçisine aradığı bilgiye veren siteyi daha değerli görmekte ve sıralama kriterlerini de buna göre ayarlamaktadır.



Bir yorum yazın